? مجموعه مباحث #مهدویت / جلسه ۳۸

? مجموعه مباحث #مهدویت / جلسه ۳۸

✅ در #غیبت_صغری وظیفه اول #نواب_اربعه، جلوگیری از فرقه‌گرایی #شیعه بود. وظیفه دوم آن‌ها مبارزه با مدعیان دروغین نیابت بود.

⭕️ #انحراف از حرکت اصیل مهدویت اَشکال مختلفی دارد:

? عده‌ای برای برخی از امامان ادعای مهدی بودن کرده‌اند و معصومین (ع) نیز قائم بودن را از خودشان سلب می‌کردند.

? برای برخی از امامزادگان ادعای مهدی بودن شده است. مثلاً در مورد جناب محمد بن حنفیه فرزند امیرالمؤمنین چنین ادعایی شد. ولی ایشان مخالفت کردند.

? برای برخی از #اصحاب چنین ادعایی شده است. مثلاً در مورد مختار این ادعا شد و ایشان اساساً زیر بار چنین ادعایی نرفتند.

? گاهی برخی اشخاص برای خودشان چنین ادعایی داشتند. مثلاً برادر حضرت رضا (ع) که به زید النار معروف است ادعای #امامت می‌کند یا جعفر کذاب برادر حضرت عسکری (ع) این ادعا را داشت.

? گاهی برخی از افراد و اصحاب برای خودشان ادعای مهدویت می‌کردند.

✅ یکی از وظایف نواب، مواجهه و مبارزه با این افراد بود و در عین حال ایجاد حساسیت نمی‌کردند. نواب اربعه، شخصیت‌های کاربردی‌ای بوده‌اند. آنها پاسداران #مکتب_حقه بودند و به زیبایی این کار را انجام دادند و #هدایت و #مدیریت آن‌ها انحراف را به حداقل رساند.

⭕️ در ۶۹ سال غیبت صغری از جمله کسانی که چنین ادعایی داشتند می‌توان به ابومحمد حسن شَریعی، محمد بن نصیر نُمَیری، ابوطاهر محمد بن علی بن هلال، حسین بن منصور حلاج، ابوجعفر محمد بن علی شلمقانی و احمد بن هلال کرخی اشاره کرد.

? به دوران معاصر هم این ادعا کشیده شده است. شخصی به نام علی‌محمد باب که معاصر #امیرکبیر بود، این ادعا را داشت و #بابیت را به راه انداخت. امیرکبیر او را مهار و اعدام کرد و ریشه #فساد را خشکاند. بعد از آن #بهائیت به وجود آمد. در روزگار کنونی هم عده‌ای در کشور عراق این ادعا را کرده‌اند.

? در سال ۲۰۰۶ میلادی جنبش مذهبی نظامی‌ای در اطراف نجف پیدا شد به نام جند السماء یا جیش الرعب. رهبری این گروه را دو نفر به عهده گرفتند، یکی احمدکاظم معروف به ضیاء و یکی هم سامر بوقمرة معروف به کاظم عبدالزهراء.
نفر اول خودش را علی بن ابیطالب نامید و طرفدارانش او را مهدی منتظر نامیدند. هدفشان این بود که روز #عاشورا به نجف اشرف حمله کنند و آن را تصرف کنند. گروه دیگر، جنبش احمد اسماعیل است که به احمد الحسن معروف است. او خودش را یمانی می‌دانست و می‌گفت من سفیر امام هستم. بعد هم ادعا کرد که من فرزند و #وصی امام هستم.
سومین نفر سیدمحمود حسنی است. او در سال ۱۴۲۵ هجری قمری ادعایش را مطرح کرد. محیط کارش در #فضای_مجازی است. خودش را سید حسنی می‌داند.

? دلیل تمام این انحرافات از غیبت صغری تا کنون #جاه‌طلبی است.

? نحوه مواجهه با #مدعیان_دروغین در دوران غیبت صغری دو مرحله داشت؛ اول نواب اربعه آن‌ها را #تکذیب می‌کردند. سپس از ناحیه مقدسه امام (ع) تأیید این مبارزه صادر می‌شد.

? امام زمان در توقیعی تمام کسانی که در غیبت صغری چنین ادعایی کردند را تکذیب می‌کنند: «أَعْلِمْهُمْ تَوَلَّاكُمُ اللَّهُ أَنَّنَا فِي التَّوَقِّي وَ الْمُحَاذَرَةِ مِنْهُ عَلَى مِثْلِ مَا كُنَّا عَلَيْهِ مِمَّنْ تَقَدَّمَهُ مِنْ نُظَرَائِهِ مِنَ الشَّرِيعِيِّ وَ النُّمَيْرِيِّ وَ الْهِلَالِيِّ وَ الْبِلَالِيِّ وَ غَيْرِهِمْ؛ خدا سرپرستی شما را به عهده بگیرد؛ به آن‌ها اعلام کن که ما از او بر حذر و در فاصله هستیم همانگونه که از مدعیان دروغین پیش از او یعنی شریعی و نمیری و هلالی و بلالی بر حذر بودیم.»
? بر حذر هستیم یعنی هیچ رابطه‌ای با آن‌ها نداریم.

? نکته جالب این توقیع این است که حضرت اسم همه را آورده‌اند جز حلاج و در مورد او تعبیر به غَيْرِهِمْ نموده‌اند.

? شیخ طوسی در کتاب الغیبة می‌فرماید: حسین بن منصور حلاج اصلاً موقعیت آن چهار نفر را نداشت. او آدمی بود که در میان #شیعیان به عنوان #صوفی معروف بود و خود مردم با او میانه‌ای نداشتند که حضرت اصلاً اسم او را نیاوردند.

_______________
حجةالاسلام و المسلمین #علوی_تهرانی
گزیده جلسه ۳۸، #مهدویت
@Fares_ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.