✅ مأموریتِ «ملی و منطقه‌ای و جهانیِ» جمهوری اسلامی

مأموریتِ «ملی و منطقه‌ای و جهانیِ» جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی

چیست و ما الآن در کجای راه هستیم؟
رویکردها و پاسخ‌های مختلفی که به این پرسش وجود دارد موضع‌گیری احزاب و جریان‌های سیاسی را در نحوۀ مدیریت کلان کشور شکل می‌دهد.

? استاد سیّد محمّدمهدی میرباقری

? «نکته مهم این است که مأموریت جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی چیست، و ما الان کجای راه هستیم. نسبت به انقلاب اسلامی، رویکردها متفاوت است؛ و همین رویکردها موضع‌گیری احزاب را در نحوه مدیریت کلان کشور شکل می‌دهد. یک رویکرد این است که مأموریت انقلاب اسلامی تنها یک #مأموریت_ملی بود که به انجام رسید و دیگر دوران انقلاب اسلامی تمام شده است؛ حال ما باید تلاش کنیم به بهترین و معقول‌ترین وجه کشورمان را اداره کنیم و کاری به انقلاب اسلامی نداشته باشیم. اما رویکرد دوم می‌گوید انقلاب اسلامی مأموریتی معطوف به جامعه جهانی داشته و آن مأموریت بزرگ، هنوز استمرار دارد و از وظایف ماست که آن را به انجام برسانیم؛ آن مأموریت این است که به تعبیر امام(ره)، انقلاب اسلامی مقدمه انقلاب جهانی اسلام به پرچمداری وجود مقدس امام زمان(عج) است و ما باید به اندازه وسع و توان خود مسیر تحقق آن هدف بزرگ را هموار کنیم؛ لذا ذیل پیامی که در فروردین ۱۳‌۶۸ به مهاجرین جنگ تحمیلی دارند ـ که به نظر من از مهم‌ترین پیام‌های ایشان است که به مناسبت نیمه شعبان، در آخرین سال حیاتشان و بعد از پایان جنگ صادر شده است ـ می‌فرمایند: «مسئولان ما باید بدانند که انقلاب ما محدود به ایران نیست. انقلاب مردم ایران نقطۀ شروع انقلاب بزرگ جهان اسلام به پرچمداری حضرت حجت(عج) است که خداوند بر همۀ مسلمانان و جهانیان منت نهد و ظهور و فرجش را در عصر حاضر قرار دهد. مسائل اقتصادی و مادی اگر لحظه‌‌ای مسئولین را از وظیفه‌‌ای که بر عهده دارند منصرف کند، خطری بزرگ و خیانتی سهمگین را به دنبال دارد».

? ايشان مکرر تأکید می‌کردند که مشکلات باید حل شود ولی نباید مردم دولتمردان را به‌گونه‌ای تحت فشار قرار دهند که نتوانند آن مأموریت‌های بزرگ را انجام بدهند.

? به هر حال این یک نکته بسیار مهم است که ما مأموریت انقلاب اسلامی را تمام‌شده می‌دانیم و یا انقلاب، حرکتي است بزرگ به سمت یک هدف بزرگ و آن، انقلاب جهانی اسلام به دست حضرت بقیه الله(عج) و تغییر وضعیت فرهنگی و سیاسی کل جهان است. طبیعتاً ما رویکرد دوم را حق می‌دانیم و بیان حضرت امام(ره) هم همین است و مقام معظم رهبری(حفظه الله) نیز همین مسیر را دنبال میکنند.

? اصولاً به مقداری که ما #موازنه_قدرت را در جهان تغییر دهیم امکان عمل به اسلام در داخل هم فراهم می‌شود. این‌طور نیست که اگر قدرت در دست غرب باشد و آنها بر جهان مسلط و امکانات هم در اختیارشان باشد و ما در تغییر این موازنه قدرت بی‌اثر باشیم، آنها به ما اجازه دهند که حکومت اسلامی به پا کنیم. اگر دین بخواهد گسترش پیدا کند باید #ظرفیت‌های_جهانی را به دست آورد تا امکان تحقق آرمان‌های خودش را در مقیاس ملی هم فراهم نماید. اینکه ما به بیش از یک حکومت عقلایی نیاز داریم را خیلی‌ها قبول ندارند؛ که طبیعتاً در برنامه‌ریزی‌ها و عملشان هم ظهور می‌یابد. بعضی‌ها هم دخالت دین در اداره را مطلقاً نفی می‌کنند و می‌گویند حکومت باید عقلایی و حداکثر در چارچوب فقه اسلامی باشد.» (منبع: کتاب تداول قدرت)

@mirbaqeri_ir

استاد حسن عباسی
? @Hasanabbasi_ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.