? مجموعه مباحث #مهدویت / جلسه ۴۷

? مجموعه مباحث #مهدویت / جلسه ۴۷

✅ بحث در این بود: آیا امکان دارد که برنامه‌ای داشته باشیم تا به اراده خودمان در #غیبت_کبری به محضر امام (ع) برسیم؟ و در حین ملاقات، ایشان را بشناسیم؟

? در این مسئله دو نظر وجود دارد.
نظر نخست را عالمانی چون شیخ مفید، نعمانی، کاشف الغطاء و فیض کاشانی انتخاب کرده‌اند. آن‌ها می‌گویند: اصلاً نمی‌شود با امام ارتباط برقرار کرد و به‌هیچ‌وجه این اتفاق نمی‌افتد. به چند دلیل نیز استناد کرده‌اند:

? مضمون برخی روایات است که امام دیده نمی‌شود.
مثلاً در #دعای_ندبه آمده است: « … أنْ أَرَی الخَلْقَ وَ لَا تُرَی؛ مردمان را می‌بینی ولی دیده نمی‌شوی»

? ملاقات با امام (ع) با #حکمت_غیبت منافات دارد. مصالح و حکمت #غیبت امام عصر (ع) را بعداً خواهیم گفت.
? یکی از اهداف و مأموریت‌های امام عصر (عج) این است که #نفاق را از بین ببرند. نفاق با طولانی شدن غیبت امام (ع) از بین می‌رود. طول غیبت، #امتحان است.

? فرمایش حضرت حجت (ع) به محمدبن‌علی سمری چهارمین نایب ایشان است که فرمودند: هر کس پیش از خروج سفیانی و صحیه ادعای ملاقات مرا داشت، #دروغگو و #تهمت‌زننده است.
? سفیانی و صیحه از علامات حتمی #ظهور هستند.

? نظر دوم این است که امکان ملاقات وجود دارد. طرفداران این نظریه هم شخصیت‌های بزرگواری مثل سید مرتضی، شیخ طوسی و سیدبن‌طاووس هستند.
? می‌گویند: امام به‌سان خورشید پشتِ ابر است. درست است که خورشید پشتِ ابر، نورافشانی ندارد ولی با این‌سوی ابر بی‌ارتباط نیست.

? جابر از پیامبر (ص) سؤال کرد: آیا #شیعیان در دوره غیبت قائم از وجود او بهره‌مند می‌شوند؟ حضرت فرمودند: آری؛ سوگند به خدایی که مرا به #نبوت برانگیخت، آن‌ها در غیبت او از نورش روشنی می‌گیرند و از #ولایت او بهره‌مند می‌شوند همانند بهره‌بردن مردم از خورشید، اگرچه با ابر پوشیده شده باشد. این مطلب از اسرار نهفتۀ الهی و از علوم ذخیره‌شده اوست. آن را جز از اهلش کتمان کن.

⚡️ دلایل این دسته از علماء عبارتند از:

? عقلاً دلیلی برای منع ارتباط نیست. ارتباط با امام نه محال است و نه مستلزم محال. بنابراین امتناعی ندارد و محال نخواهد بود.

? محمدبن‌عثمان که #نایب_خاص امام بود، می‌گوید: به خدا سوگند، امام زمان (ع) هر ساله در مراسم #حج حاضر می‌شود. #مردم را می‌بیند و آن‌ها را می‌شناسد. مردم هم ایشان را می‌بینند ولی #شناخت وجود ندارد.

? جناب سید مرتضی می‌فرماید: «محال نیست که امام برای برخی دوستانش آشکار شود یعنی افرادی که ترسی از سوی آن‌ها وجود ندارد»
? شیخ طوسی می‌گوید: «ما با جزم و #یقین نمی‌دانیم که آن محبوب دل‌ها از دیده همه دوست‌دارانش نهان و غایب است. بلکه امکان دارد برای بیشتر آن‌ها ظاهر شود»
? سیدبن‌طاووس می‌فرماید: «امام اکنون از جمیع شیعیان غایب است ولی ممتنع نیست که گروهی از آن‌ها به ملاقات او مشرف شوند»

? عده‌ای از عالمان دینی ما که شخصیت‌های وارسته و اهل #ورع و #تقوا هستند، ادعای تشرف خدمت حضرت را داشتند مانند سید بحرالعلوم که به حرم امیرالمؤمنین (ع) رفت و حضرت را دید.
? ما این معنا را انکار نمی‌کنیم. چون سید این ملاقات را اراده نکرده بود، بلکه حضرت به او #لطف کردند.

⭕️ این ادعا را از هرکسی نمی‌توان پذیرفت. مدعی باید حقیقتا وارسته و اهل ورع و تقوا باشد، نه اینکه دنبال منفعت یا جایگاهی برای خودش باشد.
البته تشخیص این مساله مخصوصا در زمان حال بسیار سخت است.

_______
حجةالاسلام و المسلمین #علوی_تهرانی
گزیده جلسه ۴۷، #مهدویت
@Fares_ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.