?کسی که به «لذت و منفعتِ کم» قانع شد،

?کسی که به «لذت و منفعتِ کم» قانع شد،

به‌راحتی می‌شود استقلالش را گرفت
?ملتی که استقلالش را از دست بدهد هم «منافعش» و هم «عزتش» از بین می‌رود

??مسئولیت‌پذیری و استقلال، شاخص اصلی ولایت‌مداری – جلسه چهارم

➖رهبر انقلاب می‌فرماید: اگر استقلال یک ملت از او گرفته شد و بیگانگان بر او مسلّط شدند دو چیز را از دست می‌دهد: اوّل، عزّتِ نفس و احساس هویّت خود را؛ دوم، منافع خود را.

➖در جامعۀ ما دو عامل هست که مانع پرداختن به موضوع استقلال می‌شود: مانع اول که در جوامع بشری نوعاً هست «دنبالِ لذت‌های پست و منفعت‌های کم بودن» است.

➖قانع شدن به لذت و منفعتِ کم، موجب می‌شود آدم دنبال استقلال و عزت نباشد. چون شما برای رسیدن به عزت و استقلال باید یک‌مقدار از این کم‌ها بگذرید و بعد به منفعت و لذت بسیار زیاد می‌رسید.

➖کسی که به لذت و منفعتِ کم قانع است و حاضر نیست دست از این منفعتِ کم بردارد، استقلالش را می‌شود گرفت. آنچه می‌تواند آدم‌ها را از این معضل عبور بدهد، تربیت دینی و فرهنگ جامعه است که متاسفانه تربیت دینی و اخلاقی در جامعۀ ما اکثراً صحیح نبوده است.

➖ما نتوانسته‌ایم حقیقت دین و آن بخش زیبا و برجستۀ دین را به مردم منتقل کنیم و الا دل از همۀ اهل عالم می‌برد. شما به هرکسی در عالم بگویید که «دین ما دنبال استقلال انسان است، اصل ارزش در دین ما همین است؛ یعنی اینکه اسیر کسی نباشی و خودت برای خودت تعیین تکلیف بکنی» او طبیعتاً می‌پسندد.

➖عامل دیگری که چالش و مانع بر سر راه استقلال‌طلبی است، فرهنگ اومانیستی غربی است؛ فرهنگی که استقلال و عزتِ تقلبی را تحت عناوینی مثل «آزادی» و «حقوق بشر» رواج داده است. هرچند فریب مردم با این شعارهای تقلبی، سال‌ها است که دیگر لو رفته است.

?علیرضا پناهیان – ۱۴۰۰.۰۵.۲۱
?? متن کامل
Panahian.ir/post/6985
#مسئولیت‌پذیری و #استقلال
@Panahian_ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.