? چه‌کار کنیم تا انسان مستقلی بشویم؟

? چه‌کار کنیم تا انسان مستقلی بشویم؟

? «مسئولیت‌پذیری» مهارتی است که انسان را به عزت و استقلال می‌رساند

?? مسئولیت‌پذیری و استقلال، شاخص اصلی ولایت‌مداری – جلسه ششم

وقتی متقاعد شدیم که باید انسان مستقل و عزتمندی باشیم، این سؤال مطرح می‌شود که برای رسیدن به استقلال و عزت باید چه‌کار کنیم؟ مسئولیت‌پذیری، مهارتی است که ما را به استقلال می‌رساند.

مسئولیت‌پذیری یعنی انسان یک تعهد درونی داشته باشد که هر کاری خواست انجام بدهد، آن را با خلاقیت، شناخت و سعی و انگیزۀ درونی خودش انجام بدهد نه با فشار و نظارت بیرونی.

در مدرسه و در تربیت فرزند باید احساس مسئولیت را در بچه‌ها بالا برد. برای اینکه احساس مسئولیت افزایش پیدا کند باید قوانین را کاهش داد، باید فرصت خطا و امکان خطا کردن داد.

اگر بچه خطا کرد، نباید زیاد سرزنش کنی و الا نتیجه‌اش مثل وقتی است که قانون زیاد بگذاری و با عوامل بیرونی کنترلش کنی. درحالی‌که ما می‌خواهیم تعهد درونی او را رشد بدهیم تا خودش بخواهد کار خوبی را انجام دهد یا کار بدی را انجام ندهد.

آدم مسئولیت‌پذیر، اغلب فعال‌تر است، عزت نفس بالاتری دارد، مسئولیت شکست را می‌پذیرد و تقصیر این و آن نمی‌اندازد، انعطاف‌پذیر است، مهارت برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری دارد، می‌شود کارها را به او سپرد؛ یعنی متعهد است.

برای مسئولیت‌پذیری از عبارت «تعهد درونی» هم استفاده می‌شود. در قرآن از این مفهوم با عنوان «تقوا» یاد می‌شود. تقوا یعنی یک کاری را با تعهد درونی‌ات انجام بدهی، البته یک عمر تمرین می‌خواهد تا آدم به اینجا برسد!

?علیرضا پناهیان – ۱۴۰۰.۰۵.۲۳
?? متن کامل
Panahian.ir/post/6990
#مسئولیت‌پذیری و #استقلال
@Panahian_ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.