? مجموعه مباحث #مهدویت / جلسه ۵۱

? مجموعه مباحث #مهدویت / جلسه ۵۱

✅ بحث درباره #حکمت دوم #غیبت امام زمان(ع) بود.
? یکی از مأموریت‌های امام عصر(عج) از بین بردن رشته‌های #افتراء و #دروغ است که نشانه #نفاق هستند.
? پیامبر(ص) فرموده‌اند: «به زیاد #نماز خوندان و زیاد #روزه گرفتن و #حج زیاد و کارهای خوب بسیار مردم و گریه در شب آن‌ها نگاه نکنید. ببینید راست می‌گویند و #امانت را پس می‌دهند یا نه.»
? روزه و نماز و زکات و حج و #گریه در دل شب اگر زمینه مناسبی نداشته باشند، اثر نخواهند داشت. #اخلاق، زیرساخت #احکام است. اگر ما بخواهیم #بندگی خوبی داشته باشیم، گام نخستش اخلاق است، نه اینکه گام منحصرش اخلاق باشد. مثلاً یک عده در #جامعه ما می‌گویند ما #دروغ نمی‌گوییم ولی نماز هم نمی‌خوانیم. ما #خیانت نمی‌کنیم ولی روزه هم نمی‌گیریم. این حرف، درست نیست.

? به چهار دلیل باید ناخالص از خالص جدا شود:

? کسانی که در دوره غیبت بر #امامت حضرت مهدی(عج) ثابت‌قدم باشند، بسیار کم هستند.

? به فرموده نبی مکرم اسلام(ص) کسانی که ثابت بر #دین خود هستند، چراغ‌های نجات و #هدایت هستند. خدا آن‌ها را از هر #فتنه تاریکی نجات می‌دهد. برای مشخص شدن چنین افرادی، لازم است #امتحان گرفته شود.

? امام زمان کسانی را می‌خواهد که رگه‌های نفاق در آن‌ها نباشد.
? از پیامبر(ص) نقل شده است: «#امام امت و #جانشین من در امت پس از من، علی بن ابی طالب است. آن قائمی که انتظارش کشیده می‌شود که زمین را پر از #عدل و داد می‌کند همانطور که پر از #ظلم و جور می‌شود، از نسل اوست. قسم به آن خدایی که مرا به بشارت مبعوث کرد، کسانی که بر امامت او در زمان غیبتش ثابت‌قدم باشند، از گوگرد سرخ کمیاب‌ترند.»
? عرب این مثال را در جایی می‌آورد که چیزی کمیاب باشد.

? در جنگ بدر، سیصد نفر پای پیامبر ایستادند. دیگران فکر می‌کردند #اسلام پس از مدت کوتاهی جمع می‌شود. یعنی باور نداشتند. آن‌هایی که به ظاهر بزرگ قوم و قبیله خود بودند، به پیامبر اعتنایی نداشتند. ولی یک عده در همان دوران پیامبر را باور کردند و در کنار او ایستادند. شهادت آن‌ها در کنار پیامبر بسیار مهم است. امام سجاد(ع) می‌فرمایند کسی که در #آخر_الزمان به امام زمان #اعتقاد داشته باشد، ثواب هزار شهید جنگ بدر را دارد. چون اعتقاد داشتن در #آخرالزمان سخت است.

✅ حکمت سوم #غیبت_کبری

? آنچه در ابعاد مختلف در مورد تمام انبیای گذشته و امت‌های سابق روی داد، باید در این امت هم ایجاد شود. امت اسلام پس از پیامبر به هفتاد و سه فرقه تقسیم می‌شود و همان چیزی در امت اسلامی اتفاق می‌افتد که در سایر امت‌ها رخ داد و آنها از دین برگشتند.

? در امت موسی چه اتفاقی افتاد؟ او وعده کرد سی روز به #مناجات برود. سی روز تبدیل به چهل روز شد. در این ده روز امت #مرتد شدند و از آن چیزی که حضرت موسی سال‌ها برای آن زحمت کشیده بود، برگشتند و با اغواگری سامری، گوساله‌پرست شدند.

? در امت حضرت عیسی چه اتفاقی افتاد؟ مردم می‌گفتند عیسی کشته شد در حالی که خداوند می‌فرماید عیسی را نه کشتند و نه به صلیب کشیدند. بلکه امر بر آن‌ها مشتبه شد. همین مطلب باید در این امت هم اتفاق بیفتد. در روایات پیش‌بینی شده است که یک عده می‌گویند امام زمان نخواهد آمد. یک عده می‌گویند آمد و رفت. یک عده می‌گویند او فوت کرد. یک عده برایش ختم می‌گیرند.

_______
حجةالاسلام و المسلمین #علوی_تهرانی
گزیده جلسه ۵۱، #مهدویت
@Fares_ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.