?چطور برای مسئولیت‌پذیری انگیزه پیدا کنم؟

?چطور برای مسئولیت‌پذیری انگیزه پیدا کنم؟

??مسئولیت‌پذیری و استقلال، شاخص اصلی ولایت‌مداری – جلسه هفتم

برای اینکه مسئولیت‌پذیر بشویم، در قدم اول، بهتر است از علوم تجربی و خصوصاً روانشناسی استفاده کنیم تا بفهمیم که مسئولیت‌پذیری چقدر برای سلامت روح و روان انسان، ضروری و مفید است.

مثلاً در روانشناسی می‌گویند:
«مسئولیت‌پذیری عنصر اصلی سلامت روان و به تبعِ آن، عامل مهم دستیابی به شادکامیِ اصیل و احساس رضایت است… همۀ افراد اجتماع باید احساس مسئولیت کنند و در مقابل رفتارهایشان پاسخگو باشند» و «برخی آثار مسئولیت‌پذیری عبارت است از: توانایی برخورد با شرایط سخت، انتخاب تصمیمات درست، کسب اعتماد به نفس، رشد تفکر، موافقتِ بیشتر با خانواده و محیط زندگی، ایجاد روحیۀ نشاط و…»

اینها را اسلام نگفته؛ اینها حداقلِ انسانیت است که علم تجربی هم به آن رسیده است. حالا برویم سراغ دین و ببینیم که دین برای اینکه به ما انگیزه بدهد تا مسئولیت‌پذیر بشویم، چه‌کار می‌کند؟

یکی از طرح‌های کلان دین برای اینکه مسئولیت‌پذیر بشویم این است که خدا می‌فرماید: هرکاری بکنی از تو سؤال می‌کنم و پاداش و جزا می‌دهم؛ آن‌هم خیلی سنگین! «فَوَرَبِّكَ لَنَسْأَلَنَّهُمْ أَجْمَعِينَ»

«خدایا، این‌طوری که من مجبور می‌شوم و استقلالم از بین می‌رود؟» نه! اولاً سؤال و جوابت را برای روز قیامت گذاشتم که معلوم نیست کِی است. ثانیاً آن را به تو نشان نمی‌دهم که بترسی و مجبور بشوی، بدترین رفتارها را هم انجام بدهی فوراً عذابت نمی‌کنم.

«خدایا می‌شود کلاً سؤال و جواب نکنی؟» نه، اگر همین فشار کم برای استقلال و مسئولیت‌پذیری هم روی تو نباشد، یا دیگران تو را به بردگی می‌کشند یا خودت دیگران را به بردگی می‌کشی! تازه الان که اینها را گفته‌ام، باز هم بعضی‌ها گرگ شده‌اند و برخی هم بردۀ گرگ‌ها!

?علیرضا پناهیان – ۱۴۰۰.۰۵.۲۴
?? متن کامل
Panahian.ir/post/6996
#مسئولیت‌پذیری و #استقلال
@Panahian_ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.