? قبله کجاست؟ «کعبه معظمه در مکّه» یا پترا در اردن؟

? قبله کجاست؟ «کعبه معظمه در مکّه» یا پترا در اردن؟

? حکم نماز خواندن به طرف قبور اهل بیت علیهم‌السلام و به طرف نجف و کربلا چیست؟

? امام باقر علیه‌السلام فرمودند:
«لَا صَلَاةَ إِلَّا إِلَى الْقِبْلَةِ»
هیچ نمازی نیست مگر به طرف قبله!

? امام صادق علیه‌السلام فرمودند: برای الله سه حُرمت و چیز محترم می‌باشد که چیزی مانند آنها نیست:
کتابش که همان حکمت و نور اوست (یعنی قرآن‌) ، و خانه‌اش که آن را برای مردم قبله قرار داده است و از هیچکس رو کردن به غیر آن را قبول نمی‌کند و نمی پذیرد، و عترت و خاندان پیامبرتان!

? امام باقر علیه‌السلام فرمودند:

نماز اعاده نمی‌شود مگر از پنج چیز: طهارت (یعنی وضو يا غسل يا تیمم) و وقت و قبله و رکوع و سجود!

➖با توجه به آیات و روایات بسيار فراوان در منابع روائی شیعه، نماز خواندن به طرف قبله، یعنی کعبه که در شهر مکه و در مسجدالحرام قرار دارد می‌باشد و قبله قرار دادن مکان‌های دیگر بدعتی آشکار در دین می باشد و کسانی که از روی احساسات یا به خاطر اعتقادات صوفیانه و غلو آمیز، نماز واجب یا نافله خود را عمداً به طرف قبور اهل بیت علیهم‌السلام یا به طرف نجف و کربلا می‌خوانند، علاوه بر باطل بودن نمازشان دچار بدعتی آشکار نیز شده‌اند.

➖ضمنا جاهلان معاندی که اخیراً بر حسب جهالت بافی یک کافر غیر مسلمان به نام گیبسون لعنة الله علیه، اعتقاد پیدا کرده‌اند که کعبه در شهر پترا در کشور اردن بوده است و توسط عبدالله بن زبیر به مکه انتقال یافته است، گمراهانی هستند که صدها دلیل بر رد آنها در منابع اسلامی وجود دارد. هر چند مع الأسف گروه اندکی این ايده جاهلانه کفرآمیز را پذیرفته‌اند و جزو امور صعبی که امام زمان علیه‌السلام به مردم عرضه می‌دارد پنداشته‌اند!!! و البته تلبیس این ملاعين معمولا فقط در اشخاص منحرف مؤثر واقع می‌شود و آنها را دچار ریب و شک می کند ولی مؤمنين به نور هدایتگر قرآن و روایات اهل بیت علیهم‌السلام، ذره‌ای ریب و شک در اینکه قبله مسلمین کعبه است و در شهر مکه قرار دارد ندارند.

➖همچنین اینکه برخی می‌گویند در عصر ظهورِ امام زمان عجل‌الله فرجه، قبله از مکه به کربلا تغییر داده می‌شود و گاهی آن را به روایتی منسوب می‌کنند، هیچ مبنایی ندارد و به طور کامل باطل است و چنین روایتی وجود ندارد و البته برای کسی که عقائد خود را بر روایات محکم و معتبر و قابل عمل در مجامع اصیل حدیثی شیعه بنا نموده است، چنین اباطیلی هرگز برایش قابل قبول نیست و او را حتی به شک و ریب نیز دچار نمی‌کند و امثال این مطالب باطل به اعتقادات او هرگز وارد نمی‌شود. ان شاءالله

➖البته دقت شود که منظور از مطالب فوق، بطلان قبله دانستن قبور اهل بیت علیهم السلام و امثال آن می‌باشد و اینکه انسان در مکانی باشد که وقتی رو به کعبه برای نماز می‌ایستد، قبر یکی از اهل بیت علیهم‌السلام نیز در راستای آن باشد منظور نیست.

? من لا يحضره الفقيه، ج۱ص۲۷۸
?معاني الأخبار، ص ۱۱۷
?من لا يحضره الفقيه، ج۱ص۲۷۹

➥ @sheikh_kafi | شیخ احمد ڪـافی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.