?◾️▪️وصيت امير مومنان علي (ع):

?◾️▪️وصيت امير مومنان علي (ع):

▪️بسم الله الرحمن الرحيم
اين وصيت نامه علي بن ابيطالب است. گواهي مي دهد که معبودي جز خداي بي شريک نيست و محمد بنده و پيامبر اوست که وي را با هدايت و آيين حق فرستاد که بر همه دينها چيرگي دهد اگرچه مشرکان آن را ناخوش دارند. نماز و عبادت و زندگي و مرگ من براي خداي بي شريک و پروردگار جهانيان است.
چنين مامور شده ام و من از مسلمانانم. شما دو تن حسن و حسين (ع) را به تقواي الهي سفارش مي کنم. درجست و جوي دنيا نباشيد اگر چه دنيا در جست و جوي شما باشد و بر چيزي از دنيا که از دست شما مي رود دريغ مخوريد. جز حق مگوييد و براي پاداش کار کنيد براي آخرت کار کنيد. دشمن ستمگر و ياور مظلوم و ستمديده باشيد.
شما دو تن و همه فرزندان و خانواده ام و هرکس را که اين وصيت نامه من به دست او مي رسد به تقواي الهي و رعايت نظم در کارها و اصلاح ميان خودتان سفارش مي کنم. زيرا از رسول خدا (ص) شنيدم که مي فرمود اصلاح ميان مردم برتر از تمام نماز و روزه است و دشمني مکنيد که باعث زوال دين است و نيرويي نيست مگر به استعانت خدا. به خويشاوندان خود بنگريد. پس با آنها رفت و آمد. کنيد که خداوند محاسبه را بر شما سبک مي کند .خدا را در مورد يتيمان رعايت کنيد. گرسنه شان نگه نداريد تا در محضر شما در خواري نيفتند. زيرا از رسول خدا (ص) شنيدم که مي فرمود هرکس يتيمي را سرپرستي کند تا بي نياز شود.
خداوند بهشت را براي او واجب مي گرداند. و اگر کسي مال يتيمي را بخورد جهنم را بر او واجب مي کند. خدا را خدا را در مورد قرآن منظور داريد تا مبادا ديگران در عمل بدان از شما پيشي گيرند خدا رادر مورد همسايگانتان پيش نطر آوريد که سفارش شدگان پيامبرتان هستند.
خدا را خدا را خدا را درباره خانه پروردگارتان منظور داريد. پس تا زماني که باقي هستيد نبايد از وجود شما خالي باشد که اگر متروک شود نتوانيد همتايي براي آن قرار دهيد و کوچک ترين چيز براي کسي که از آن بازگردد آمرزش تمام گناهاني است که پيش از آن مرتکب شده بود. خدا را خدا را درباره نماز رعايت کنيد که آن بهترين کردارها و ستون دين شماست. خدا را خدا را درباره زکات پيش چشم آوريد که آن خشم .پروردگارتان را فرو مي نشاند. خدا را خدا را درباره جهاد در راه خدا با مالها و جانهايتان منظور داريد .
جز اين نيست که دو تن در راه خدا جهاد مي کنند, پيشواي هدايت کننده و کسي که مطيع او و پيرو هدايت اوست. خدا را خدا را درباره ذريه پيامبرتان ص رعايت کنيد و مبادا پيش روي شما به آنان ستم کنند. خدا را خدا را در مورد ياران پيامبرتان ص منظور داريد کساني که بدعتي از آنان سر نزده و بدعتگذاري را پناه نداده اند. زيرا رسول خداي به آنان سفارش کرده و بدعتگذاران آنان و پناه دهندگان به آنان را لعنت فرموده است. خدا را خدا را در مورد مستمندان و مسکينان پيش چشم .آوريد. پس آنان را در زندگي خود سهيم کنيد .
سپس فرمود نماز. نماز. در راه خدا از سرزنش سرزنشگران بيم مداريد خداوند شما را از شر کساني که بر ضد شمايند کفايت کند. با مردم به نيکويي سخن بگوييد چنان که خداوند شما را بدان فرموده است و امر به معروف و نهي از منکر را کنار مگذاريد که در اين صورت خداوند بدان شما را بر شما حاکم کند. آن گاه دعا مي کنيد ولي به استجابت نمي رسد. بر شما باد دوستي و بخشندگي و از جدايي و دشمني و پراکندگي بر حذر باشيد. در کار نيک و پرهيزگاري .يار همديگر باشيد و بر گناه و ستم همدلي مکنيد. پرواي خدا پيشه کنيد که خدا سخت مجازات است.
خداوند دودمان شما را حفظ کند و پيغمبر را در ميان شما بر جاي دارد و شما را به خدا مي سپارم که بهترين نگهدارنده است و سلام و رحمت و برکات الهي را بر شما مي خوانم

?طبري در تاريخ و ابوالفر اصفهاني در مقاتل الطالبيين وصيت نامه امير مومنان ع را ذکر کرده اند

? eitaa.com/ebratha_ir ایتا
? sapp.ir/ebratha.org سروش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.