◾️ ضربت خوردن حضرت اميرالمؤمنين عليه السلام

◾️ ضربت خوردن حضرت اميرالمؤمنين عليه السلام

▪️ در 19 ماه رمضان سال 40 ه‍ در نماز صبح در مسجد كوفه با شمشيرى مسموم به دست ناپاك ابن ملجم منافق بر فرق مبارك اميرالمؤمنين عليه السلام ضربت وارد شد.

◾️در 13 ماه رمضان سال 40 ه‍ حضرت مولى الموحدين على بن ابى طالب اميرالمؤمنين عليه السلام بعد از فارغ شدن از جنگ نهروان از شهادت خود خبر دادند.

? الوقايع و الحوادث: ج ١، ص ١٣٩

? در آن روز حضرت بر فراز منبر بعد از بيان كلماتى دُرَربار در حقايق اسلام، در آخر بيانات شريف خود، به فرزندشان امام حسن مجتبى عليه السلام فرمودند: تا امروز چند روز از ماه مبارك رمضان مى گذرد؟

◾️ امام مجتبى عليه السلام فرمود: 13 روز گذشته است.

▪️ از امام حسين عليه السلام پرسيدند: چند روز باقى مانده است؟

امام حسين عليه السلام فرمود: 17 روز باقى مانده است.

? در اين هنگام اميرالمؤمنين عليه السلام دست به محاسن مبارك گرفتند و فرمودند: نزديك است اين موى من به خون سرم خضاب شود.

◾️ در شب 16 ماه رمضان سال 40 ه‍ اميرالمؤمنين عليه السلام در خواب پيامبر صلى الله عليه و آله را ديدند، و آن حضرت به نزديك شدن ملاقاتشان در بهشت به اميرالمؤمنين عليه السلام بشارت دادند، اميرالمؤمنين عليه السلام به دخترشان امّ كلثوم عليها السلام خبر دادند.

? ارشاد: ج ٢، ص ١٥

? در شب نوزدهم اميرالمؤمنين عليه السلام روزه را در منزل امّ كلثوم عليها السلام افطار نمودند.

? الوقايع و الحوادث: ج ١، ص ٢٤٢

◾️ در شب 19 ماه رمضان سال 40 ه‍ وردان و شبيب كه با ابن ملجم در شهادت اميرالمؤمنين عليه السلام همراه بودند، در حين درگيرى كشته شدند.

? نفائح العلام: ص ٤١

▪️ در سال چهلم گروهى از خوارج در مكه جمع شدند و بر كشتگان نهروان گريستند. سه نفر از آنان با هم پيمان بستند كه در يك شب اميرالمؤمنين عليه السلام و عمروعاص و معاويه را بكشند.

? ابن ملجم كشتن اميرالمؤمنين عليه السلام را بر عهده گرفت و وارد كوفه شد و با كمك قطام بنت اخضر كه ابن ملجم قصد ازدواج با او را داشت، و با همدستى شبيب بن بجره و وردان بن مجاله تصميم خود را عملى كرد.

◾️ در صبح روز نوزدهم بعد از اذان صبح، اميرالمؤمنين عليه السلام وارد مسجد شد و صداى نازنين ايشان به “ياايهاالناس، الصلاة” بلند شد.

▪️ سپس آن حضرت مشغول نماز شد. هنگامى كه در ركعت اول سر از سجده برداشت شبيب بر آن حضرت حمله ور شد، ولى شمشيرش خطا كرد. بلافاصله ابن ملجم لعنة الله علیه حمله كرد و شمشير او فرق مبارك آن حضرت را شكافت و محاسن شريفش به خون فرق مباركش خضاب شد، و صداى مباركش بلند شد: “بسم اللّه و باللّه و على ملة رسول اللّه، فزت و ربّ الكعبه.”

?◾️▪️ صداى جبرئيل بلند شد: “تهدّمت واللّه اركان الهدى و انطمست اعلام التقى و انفصمت العروة الوثقى، قتل ابن عمّ المصطفى، قتل الوصیّ المجتبى، قتل علیّ المرتضى، قتله اشقى الاشقياء.”

? eitaa.com/ebratha_ir ایتا
? sapp.ir/ebratha.org سروش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.