⭕️ #شب_قدر و مقام امام زمان – قسمت اول

⭕️ #شب_قدر و مقام امام زمان – قسمت اول

? خداوند در آيات سورهٔ قدر پس از بيان عظمت اين شب كه آن را برابر با هزار ماه و يا هشتاد سال می‌شمارد، به اين نكته اشاره می‌کند كه عظمت اين شب براي مردم قابل درک و فهم نيست: «و ما ادراك ما ليله القدر» زيرا در اين شب اموری اتفاق می‌افتد كه بيرون از درک ماست.

? از جمله اين اتفاقاتی كه قرآن آن را بيان می‌كند، نزول همهٔ فرشتگان و روح به زمين است: «تنزل الملائكه والروح فيها باذن ربهم من كل امر»

? شب قدر، شبی در طول سال است كه در آن تمام مقدرات عالَم تا شب قدر سال بعد، تقدير و امضا می‌شود. خداوند در اين‌باره می‌فرمايد: «فيها يفرق كل امر حكيم.» (دخان، آیه ۴) بنابراين، نزول فرشتگان و روح در اين شب، می‌بايست ارتباط تنگاتنگی با مسئلهٔ مقدرات هستی داشته باشد. به همین دلیل خداوند در آیهٔ ۴ سورهٔ قدر از هر امر سخن به ميان آورده كه با نزول فرشتگان و روح مرتبط است.

? پس فرشتگان و روح در ارتباط با امور هستی، در شب قدر نزول می‌كنند و این اتفاق تنها در زمان پیامبر نمی‌افتد بلكه هر سال اتفاق می‌افتد و اختصاص به زمانی خاص ندارد.

? خداوند در اشاره به تكرار اين رخداد در هر سال می‌فرمايد: «تنزل الملائكه و الروح فيها باذن ربهم من كل امر.» در تفسير نمونه در اين‌باره آمده است: «با توجه به اينكه «تنزل» فعل مضارع است، و دلالت بر استمرار دارد (در اصل «تتنزل» بوده) روشن می‌شود كه شب قدر مخصوص به زمان پيغمبر و نزول قرآن مجيد نبوده بلكه امری است مستمر و شبی است مداوم كه هر سال تكرار می‌شود. (تفسير نمونه، ج ۲۷، ص ۱۸۴)

? پس می‌توان گفت كه هر سال، نزول فرشتگان و روح در ارتباط با مقدرات هستی در شب قدر تكرار می‌شود. اما اين نزول بر چه كسی است؟ براساس روايات، اين نزول بر خليفه‌الله است و فرشتگان و روح به محضر ولیّ زندهٔ خدا می‌رسند و مقدرات عالَم را با او هماهنگ می‌كنند.

✅ واحد مهدویت مصاف (مهدیاران)
http://eitaa.com/joinchat/2885222402Ce75349b11c

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.