?دروغ‌گفتن به یک فرد بدتر است یا دروغ‌گفتن به یک جامعه؟

?دروغ‌گفتن به یک فرد بدتر است یا دروغ‌گفتن به یک جامعه؟

?اگر بُعد سیاسی دین را از بُعد اخلاقی جدا کنیم، یعنی «اخلاق» را درست نشناخته‌ایم

? #تاریخ_بعثت و #عصر_ظهور – جلسه سوم

➖معمولاً وقتی مباحث اخلاقی (مثل حدیث مشهور إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَکَارِمَ الْأَخْلَاقِ) مطرح می‌شود، نه یک مثال سیاسی می‌زنند، نه می‌گویند اوجش در سیاست است، نه می‌گویند مهم‌ترین رذیله‌های اخلاقی، رذیله‌هایی است که به سرنوشت یک جامعه برمی‌گردد.

➖دروغ‌گفتن به یک فرد، زشت‌تر است یا دروغ‌گفتن به یک جامعه؟ کسی که دربارۀ دروغ صحبت می‌کند، این را هم بگوید که دروغ‌گفتن سیاسیون در جامعه، بسیار شنیع‌تر و قبیح‌تر از دروغ‌گفتن در زندگیِ فردی است.

➖وقتی روزنامۀ یک حزب، برای اغوای مردم، دروغ می‌گوید، این کارش خیلی زشت‌تر از جنایت‌های فردی‌ای است که افراد عادی در جامعه انجام می‌دهند.

➖اگر شما به یک نفر کمک کنی، می‌شود «کارِ اخلاقی» اما وقتی به یک جامعه کمک کنی، می‌شود «کار سیاسی»! درحالی‌که کمک به یک ملّت خیلی اخلاقی‌تر است!

➖گاهی از اوقات تفکیک بُعد سیاسی دین از بُعد اخلاقی، غلط است و نشان می‌دهد که اخلاق، خوب شناخته نشده است. اگر «مکارم اخلاق» طوری معنا شد که فهمیدیم آن کسی که بیش از همه باید اخلاق رعایت کند «مدیر جامعه» است، آن‌وقت درست معنا شده است.

➖دربارۀ اعتقادات هم همین‌طور است. آیا توکل به خدا فقط مال زندگی فردی است و یک مسئول مملکت نباید به خدا توکل کند؟ آن مسئولی که می‌خواهد با دشمن مبارزه کند نباید روی نصرت الهی حساب کند؟ آنجا که ارزش اعتقادات و تأثیرگذاری‌اش بیشتر است!

➖من اگر اعتقادات درستی نداشتم و خطا کردم به خودم و خانواده‌ام، ضربه می‌زنم. ولی یک مسئول اگر اعتقادات درست نداشت با خطایش یک مملکت را نابود می‌کند. پس بُعد سیاسی دین از بُعد اعتقادی جدا نیست.

??صوت و متن کامل:
? Panahian.ir/post/6754

@Panahian_ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.