✅ خواسته‌های روز دوم ماه مبارک رمضان

✅ خواسته‌های روز دوم ماه مبارک رمضان

خدایا؛
1️⃣ مرا به #رضایت و خشنودیت در این ماه نزدیک کن.
2️⃣ مرا از #خشم و انتقامت دور گردان.
3️⃣ مرا به #قرائت آیاتت موفق بدار.

✳️ «اللّٰهُمَّ قَرِّبْنِى فِيهِ إِلىٰ مَرْضاتِكَ»

? آیه ۷۲ سوره توبه چنین می‌فرماید: خدا به مردان و زنان با #ایمان، بهشت‌هایی را وعده داده که از زیرِ [درختانِ] آن نهرها جاری است. در آن جاودانه‌اند، و نیز سراهای پاکیزه‌ای را در بهشت‌های ابدی [وعده فرموده] و هم چنین خشنودی و رضایتی از سوی خدا [که از همه آن نعمت‌ها] بزرگ‌تر است؛ این همان کامیابی بزرگ است.

? خشنودی و رضایت خداوند بزرگ‌ترین #نعمت است.

? چگونه به این مرتبه برسیم؟

حضرت موسی (ع) از خداوند درخواست کرد که به او عملی بیاموزد تا با انجام آن به مقامی برسد که رضایت داشتن و خشنود بودن خداوند از او را در پی داشته باشد.
? خداوند به حضرت موسی وحی فرمود: ای موسی، اگر رضایت و خشنودی مرا می‌طلبی بدان که خشنودی من از تو، به رضایت و خشنودی تو از #قضا و #قدر من بستگی دارد.
? آنچه را که در طول زندگی‌ات برای تو مقرر کرده‌ام از دنیایت ممکن است خوشایند تو نباشد ولی اگر حرمت نگه‌داری و #شاکر و #صابر و #راضی باشی، من نیز از تو خشنود خواهم بود.

✳️ «وَجَنِّبْنِی فِیهِ مِنْ سَخَطِکَ وَ نَقِمَاتِکَ»

? در دعای افتتاح چنین می‌خوانیم: #یقین دارم که در جایگاه بلا و #عذاب تو سخت‌ترین کیفر دهنده هستی.
? امیرالمؤمنین (ع) نیز در #دعای_کمیل به حضرت حق چنین عرض می‌کنند:
ای پروردگار من، تو از ناتوانی‌ام در برابر اندکی از غم و اندوه #دنیا و کیفرهای آن و آنچه از ناگواری‌ها بر اهلش می‌گذرد آگاهی، با آنکه این غم و اندوه و ناگواری درنگش کم، بقایش اندک و مدّتش کوتاه است؛ پس چگونه خواهد بود تاب و توانم در برابر بلای #آخرت و فرود آمدن ناگواری‌ها در آن جهان بر جسم و جانم و حال آنکه زمانش طولانی و جایگاهش ابدی است و تخفیفی برای اهل آن بلا نخواهد بود، چراکه مایه آن بلا جز از خشم و انتقام و ناخشنودی تو نیست و این چیزی است که در برابرش آسمان‌ها و زمین تاب نیاورند، ای سرور من تا چه رسد به من؟ و حال آنکه من #بنده ناتوان، خوار و کوچک، زمین‌گیر و درمانده توأم؛ ای خدای من و پروردگار و سرور و مولایم، برای کدام‌یک از دردهایم به حضرتت شکایت کنم و برای کدامین گرفتاریم به درگاهت بنالم و اشک بریزم. آیا برای دردناکی عذاب و سختی‌اش، یا برای طولانی شدن بلا و زمانش.

? مسلماً #سخط_الهی با #رضوان_الهی برابر نیست.
? سوره آل‌عمران آیه ۱۶۲ می‌فرماید: آیا کسی که به دنبال خشنودی خداست مانند کسی است که به خشم خدا دچار شده و جایگاهش #دوزخ است و دوزخ عاقبت بدی است.

⭕️ چگونه دچار سخط الهی می‌شوند؟
? سوره مائده آیه ۸۰ می‌فرماید: قطعاً بد است آنچه نفوسِ [طغیان گرشان برای قیامت] آنان پیش فرستاده است؛ [و نتیجه آن این است] که خدا بر آنان خشم گرفت و در عذاب جاودانه‌اند.

? اعمال و #گناهان ماست که باعث خشم الهی و انتقام جویی خداوند می‌شود. آنچه که خدا را به خشم می‌آورد باید شناخت و از آن اجتناب کرد.

✳️ «وَوَفِّقْنِى فِيهِ لِقِراءَةِ آياتِكَ»

? توفیق در لغت به معنای برگرداندن اسباب به سوی مطلوب #خیر است.
? یعنی اسباب طوری مهیا بشود که ما به مطلوب خیرمان برسیم و چون مسبب الاسباب خداوند است، در این فقره از خداوند توفیق قرائت آیات مطالبه شده است یعنی خدایا اسباب را طوری مهیا کن و مقدر ساز که من موفق به قرائت آیات #قرآن بشوم. ما بدون خدا توانایی هیچ کاری را نداریم، نه ترک گناه و نه #اطاعت از خدا.

? خداوند در سوره مزمل آیه ۲۰ خواندن #قرآن را مطالبه کرده است (هرچند کم): هرچه از قرآن برای شما میسر و مقدور است، بخوانید.

❇️ توصیف قرآن از زبان حضرت رضا (ع)
? امام رضا (ع) می‌فرمایند: قرآن ریسمانی محکم بین خدا و خلق است. دست آویزی مستحکم برای ثبات و برقراری طریقه‌ای بی‌نظیر است. کشاننده به سوی بهشت و نجات بخش از آتش #جهنم است. با گذشت قرن‌ها کهنه نمی‌شود. بر زبان‌ها بی‌ارزش نمی‌گردد. چون مخصوص یک زمان خاص نیست بلکه راهنمای روشن و حجت بر هر انسانی قرار داده شده است. به هیچ‌وجه از اطراف به آن باطلی راه ندارد و از سوی حکیم حمید فرستاده شده است.

✳️ «برحمتک یا ارحم ارحمین»
? و توفیق (اسباب) مهیا نمی‌شود مگر به #رحمت خداوند.
___________________
حجةالاسلام و المسلمین #علوی_تهرانی

@Fares_ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.