?چگونه حرّ سپاه امام زمان(عج) شویم

?چگونه حرّ سپاه امام زمان(عج) شویم

یکی از ویژگی های حر بن ریاحی ادب این شخص بود، ادبی که به اهل بیت(ع) گذاشت، موجب نجاتش شد تا در روز عاشورا از صف سپاه یزیدیان خارج شد و به سپاه امام حسین(ع) پیوست.

یکی از راه های پرهیز از اشتباه و حرکت در مسیر صحیح دنیایی، مطالعه تاریخ و عبرت گرفتن از درس ها و رفتارهای گذشتگان است که خداوند نیز در آیه ۲ سوره مبارکه حشر فرموده است: «فَاعْتَبِرُوا يا أُولِي الْأَبْصارِ؛ پس عبرت گیرید، ای صاحبان بصیرت»، برای این امر واقعه عاشورا یکی از بهترین رویدادهاست که در این سلسله گزارش ها، عبرت هایی از این واقعه عظیم تاریخی را به نقل از حجت الاسلام و المسلمین اکبری، راوی بعثه مقام معظم رهبری روایت می کنیم:

حربن یزید ریاحی در منطقه ذوحسم با کاروان امام حسین(ع) مواجه شد، درحالی که سپاهیانش تشنه بودند، امام(ع) بدون اینکه دلیل حضور آنان را سوال کنند، به کاروانیان خود فرمودند، آنان را سیراب کنید.

زمان اذان ظهر بود، امام حسین(ع) رو به حر بن ریاحی کرد و فرمود، می خواهیم نماز جماعت اقامه کنیم، شما با ما نماز می خوانید یا جداگانه؟ حر بن ریاحی در اینجا ادب کرد و عرض کرد، در جایی که پسر فاطمه(س) باشد، نماز را به او اقامه خواهیم کرد، این اولین نشانه ادب حر به اهل بیت(ع) بود.

بعد از نماز، امام حسین(ع) رو به سوی حر بن ریاحی کردند و فرمودند، برای چه آمده اید و حر گفت؛ بنا به دستور عبیدالله بن زیاد باید مانع حرکت شما به سمت کوفه شوم. امام حسین(ع) فرمود: ما به دعوت کوفیان آمده ایم که حر گفت، کوفیان خیانت با عبیدالله بیعت کرده اند، امام(ع) فرمود: اگر اینگونه است به مدینه برمی گردیم که حر مجددا سد راه شد و گفت: به مکه و مدینه نیز نمی توانید برگردید که امام(ع) خطاب به حر فرمودند: «ثكلتك أمك؛ مادرت به عزایت بنشیند» این تشر امام حسین(ع) حر بن ریاحی را نجات داد و او گفت: ای حسین اگر هر فرد دیگری جز شما نام مادرم را آورده بود، از بردن نام مادرش خودداری نمی کردم اما چه کنم که مادر شما حضرت زهرا(س) است و این ادب و احترام به مادر سادات، حر یزیدی را حسینی کرد.

حر بن ریاحی با توبه واقعی خود به جایی رسید که لحظه جان دادن، امام زمانش بر بالینش حاضر شد.

ما نیز با توسل به اهل بیت(ع)، تفکر در اعمال و شجاعت به اعتراف به گناهان و پشیمانی و توبه می توانیم به جایگاه یاری امام زمان(عج) خود برسیم و ان شاءالله در لحظه مرگ ایشان را بر بالین خود ببینیم.

➥ @sheikh_kafi | شیخ احمد ڪـافی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.