⚡️⚡️⚡️امامت؛ روح دین⚡️⚡️⚡️

⚡️⚡️⚡️امامت؛ روح دین⚡️⚡️⚡️

✅ ✅هدف سیدالشهداء علیه‌السلام

هدف شهادت سیدالشهداء ع بر اساس آنچه‌ که پدر بزرگوارشان فرمودند: «فَإِنَّ هَذَا الدِّينَ قَدْ کَانَ أَسِيراً فِي أَيْدِي الاْشْرَار» این است که دین را که در دست انسان‌های شرور اسیر است، نجات بدهد که در این امر هم موفق شدند. قبل از این‌که سیدالشهداء ع به شهادت برسند؛ نماز و روزه بود؛ وقتی هم به شهادت رسیدند همین نماز و روزه باقی ماند. پس چه چیزی از اسارت آزاد شد؟ این مهم‌ترین پرسشی است که ما قصد داریم به آن پاسخ بدهیم.

?? چیستی حقیقت دین

شهادت سیدالشهداء ع حتی نتوانست بدعت‌هایی را که آن سه نفر گذاشتند، برطرف بکند. پس چه چیزی را نجات داد؟ این مهم است؛ یعنی ما باید ببینیم که گوهر دین و حقیقت دین چیست؟ برای پاسخ به این مسأله باید رابطه‌ بین آن چیزی را که جامعه، «دین» می‌داند با آن‌چیزی که حقیقتا «دین» است، مشخص بشود. هروقت این رابطه‌ معلوم شد، گوهر دین هم معلوم می‌شود.

?? کلام معصوم نور است

در زیارت جامعه کبیره که مرام‌نامه شیعه است، شما به این فقره می‌رسید «کلامُکم نور» کلام شما نور است؛ یعنی عبارت عربی آن کلام شماست. وقتی روایت خوانده می‌شود خودت را در معرض این نور قرار بده. وقتی در معرض نور قرار گرفتید چه بخواهید چه نخواهید، منوّر می‌شوید. روایت وجود دارد که بین ما و خدا پرده‌ای تاریک‌تر و وحشت‌ناک‌تر از «نفس» وجود ندارد. این تاریکی را چه چیزی از بین می‌برد؟ «نور»؛ و این نور از کلام معصوم می‌آید. برای این‌که حقیقت دین معلوم شود، باید جایگاه اهل بیت و رابطه‌شان با آنچه که من و تو دین می‌دانیم مشخص شود.

??نماز و روزه بدون معرفت به امام سراب است

امام صادق علیه السلام فرمودند: «انَّ مَنْ‏ صَلَّى‏ وَ زَكَّى‏ وَ حَجَّ وَ اعْتَمَرَ وَ فَعَلَ ذَلِكَ كُلَّهُ بِغَيْرِ مَعْرِفَةِ مَنِ افْتَرَضَ اللَّهُ عَلَيْهِ طَاعَتَهُ فَلَمْ يَفعَلْ شَيْئاً مِنْ ذَلِكَ» هر کسی نماز بخواند، زکات بدهد یعنی انفاق بکند، و از مالش بگذرد، حج به جا بیاورد و عمره بگذارد، و همه‌ی این‌ها را انجام بدهد؛ بدون شناخت و معرفت آن حقیقتی که خدا اطاعت از آن‌ها را واجب کرده است هیچ‌کدام از آن‌ها را انجام نداده است.
چرا؟ چون بدون معرفت امام معصوم علیه السلام بوده است. پس اگر معرفت به ذوات مقدسه‌ دوازده امام نباشد، نماز و روزه‎ ای که به پا می‌دارید «سراب» است.

?? نماز بی ولای او عبادتی است بی وضو

حضرت امیر علیه السلام بیان مبارکشان این است که:‌ «یا قَنبَر فَوَاللّهِ لَرَجُلٍ عَلی یَقینٍ مِن وِلایَتِنا اَهل البَیت خَیرٌ مِمَّن لَهُ عِبادَةُ اَلفَ سَنَةٍ» به غلامش قنبر فرمود؛ برای آدم یقین به ولایت و امامت من بهتر است از این‌که هزار سال عبادت در نامه‌ عملش باشد و اینکه یقین داشته باشد «خَیرٌ مِمَّن لَهُ عِبادَةُ اَلفَ سَنَةٍ وَ لَو اَنَّ عبداً عَبدَاللّهَ اَلفَ سَنَةٍ لایَقبَلُ اللّهُ مِنهُ حَتّی یَعرَفَ وِلایَتَنا اَهلَ البَیتِ» اگر کسی هزار سال خدا را عبادت کند ولی ولایت ما را نشناسد، خدا از او قبول نمی‌کند. «اَنَّ عبداً عَبَدَاللّهَ اَلفَ سَنَةٍ» کسی که خدا را هزار سال عبادت کند «وَ جاءَ بِعَمَلِ اثنَینِ وَ سَعبینَ نَبِیّاً» و عمل هفتاد و دو پیامبر را داشته باشد «ما یَقبَلُ اللّهُ» خدا از او نمی‌پذیرد «مِنهُ حَتّی یَعرَفَ وِلایَتَنا اَهلَ البَیتِ» تا اینکه ولایت ما را بپذیرد و بشناسد.
نماز بی‌ولای او عبادتی است بی وضو
به منکر علی بگو نماز خود قضا کند
این یعنی نماز و روزه کسی را نجات نمی‌دهد، مگر در سایه‌ی ولایت باشد که به معنای اطاعت است و اگر کسی ولایت و امامت را نداشته باشد؛ خدا او را به جهنم می‌فرستد: «وَالّا أکبَّه اللّه عَلی مِنخَرَیه فی نار جَهَنَّم»

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
استاد سیدمحمدباقر علوی تهرانی
جلسه دوم | شب دوم محرم ۱۴۰۲
مسجد حضرت امیر علیه السلام

@Fares_ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.