✍️ تاریخچه عزاداری بر #امام_حسین علیه‌السلام

✍️ تاریخچه عزاداری بر #امام_حسین علیه‌السلام

? عزادارى بر امام‏ حسین (علیه السلام) از زمان شهادت او بوده است؛ ولى تا زمان آل‏بویه این عزادارى مخفى بود. قبل از قرن چهارم، عزادارى براى امام حسین علیه السلام ، علنى نبود و نهانى در خانه‏ ها انجام مى‏گرفت؛ اما در نیمه دوم قرن چهارم، سوگوارى در روز عاشورا آشکار و در کوچه و بازار انجام مى‏ یافت. عموم مورخان اسلامى – مخصوصاً مورخانى که وقایع را به ترتیب سنواتى نوشته ‏اند؛ از قبیل ابن‌جوزى در کتاب منتظم و ابن‏اثیر در کتاب الکامل و ابن‏ کثیر در کتاب البدایة و النهایه و یافعى در مرآت الجنان و ذهبى و دیگران – در ضمن ذکر وقایع سال ۳۵۲ و سال‏هاى بعد از آن، کیفیت عزادارى شیعه را در روز عاشورا نوشته‏ اند.

? از جمله ابن جوزى گفته است:
✍️ در سال ۳۵۲ معزّالدوله دیلمى، دستور داد مردم در روز عاشورا جمع شوند و اظهار حزن کنند. در این روز بازارها بسته شد، خرید و فروش موقوف گردید، قصابان گوسفند ذبح نکردند، هریسه ‏پزها، هریسه (حلیم) نپختند، مردم آب ننوشیدند، در بازارها خیمه به پا کردند و به رسم عزادارى بر آنها پلاس آویختند، زنان به سر و روى خود مى‏زدند و بر حسین علیه السلام ندبه مى‏کردند.(۱)

? به قول همدانى:
✍️ در این روز، زنان، موى پریشان در حالى که (به رسم عزادارى ) صورت‏هاى خود را سیاه کردند، در کوچه‏ ها به راه افتادند و براى عزاى امام حسین علیه السلام سیلى به صورت خود مى‏زدند.(۲)

? شافعى می گوید:
✍️ این نخستین روزى بود که براى شهیدان کربلا به طور علنى و چنین گسترده سوگوارى مى‏شد.(۳)

? ابن کثیر در ضمن وقایع سال ۳۵۲ گفته است:
✍️ که اهل تسنن قدرت منع شیعه را از این اعمال نداشتند؛ زیرا شماره شیعیان بسیار و نیروى حکومت نیز با ایشان بود.

? از سال ۳۵۲ تا اواسط قرن پنجم – که آل‏ بویه از میان رفتند – در بیشتر سال‏ها مراسم عاشورا به ترتیب مزبور، کم و بیش انجام مى‏گرفت و اگر عاشورا با عید نوروز یا مهرگان مصادف مى‏گردید، انجام مراسم عید را به تأخیر مى‏انداختند.(۴)

? در همین سال‏ها که فاطمیّان تازه مصر را به تصرف آورده و شهر قاهره را بنا نهاده بودند، مراسم عاشورا در مصر انجام مى‏شد. بنا به نوشته مقریزى: در روز عاشوراى ۳۶۳، جمعى از شیعیان مطابق معمول خود (از این جمله معلوم مى‏شد که مراسم مزبور در سال‏هاى قبل نیز معمول بوده است)، به مشهد کلثوم، و نفیسه (از فرزندان امام حسن علیه السلام ) رفتند و در آن دو مکان، شروع به نوحه‏گرى و گریه بر امام حسین علیه السلام کردند. مراسم عاشورا در زمان فاطمیان هر سال برپا مى‏شد: بازارها را مى‏بستند و مردم دسته جمعى در حالى که با هم ابیاتى در مصیبت کربلا مى‏خواندند و نوحه‏ گرى مى‏کردند؛ به مسجد جامع قاهره مى‏رفتند.(۵)

?پس از صفویه به دلیل ترویج تشیع، عزادارى شکل عام و علنى‌ترى به خود گرفت.

? ۱- المنتظم فى تاریخ الملوک و الامم، ج ۷، ص ۱۵.
۲- تکملة تاریخ الطبى، ص ۱۸۳.
۳- مرآت الجنان، ج ۳، ص ۲۴۷.
۴- النجوم الزاهرة فى ملوک مصر و قاهرة، ج ۴،ص ۲۱۸.
۵- الخطط، مقریزى . النجوم الزاهرة، ج ۴؛ ص ۱۲۶ . اتعاظ الحنفاء، مقریزى، ج ۲،ص ۶۷.

#محرم

✅ کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.