⁉️ چرا با وجود حضرت علی علیه السلام،

⁉️ چرا با وجود حضرت علی علیه السلام، فاطمه زهرا سلام الله علیهاپشت در رفت؟

أولا: آن چه که از برخی از روایات استفاده می‌شود: حضرت فاطمه سلام الله علیها نزدیک در ورودی منزل نشسته بود و با دیدن عمر و همراهان وی، در را به روی آنان بست.

?مرحوم عیاشی در تفسیر، شیخ مفید در الإختصاص و… نوشته‌اند:

✍️ عمر گفت: برخیزید تا پیش او (علی) برویم، پس ابوبکر، عمر، عثمان، خالد بن ولید، م یره بن شـــعبه، ابوعبید جراح، ســـالم مولی ابوحذیفه، قنفذ و من به همراه او راه افتادیم، چون نزدیک خانه رسـیدیم، فاطمه آنان را دید و لذا در را بسـت و شـک نداشت که بدون اجازه وارد نخواهند شد، عمر در را که از شاخه‌های خرما ساخته شده بود، با لگد شکست، سپس وارد خانه شدند و علی را بیرون آوردند در حالی که کمرهای خود را بسته بودند.

? السمرقندی، ج ،2ص،67
الشیخ المفید، الاختصاص ص ،186
المجلسی،بحار الأنوار، ج ،28ص ،227

? و در روایت سلیم نیز آمده:

✳️ عمر آمد تا به خانه رسید، فاطمه پشت در نشسته بود، سرش را بسته بود و بدنش از غم از دست دادن پدر نحیف و لاغر شده بود، عمر در را کوبید و گفت: ای پسر ابوطالب! در را باز کن، فاطمه فرمود: ای عمر به ما چه کار داری؟ ما را با مصیبتی که گرفتارش شده‌ایم تنها بگذار. عمر گفت: در را باز کن وگرنه آن را به آتش میکشم. فاطمه فرمود: آیا از خداوند نمیترسی که وارد خانه ما می‌شوی، عمر بازنگشت و آتش خواست و آتش را بر در خانه افکند و آن را سوزاند.

? الهلالی، سلیم بن قیس ص ،864

ثانیا: حضرت صدیقه شکی نداشت که جمعیت بدون اذن داخل منزل نخواهند شد؛ چون نص قرآن است که بدون اجازه وارد خانه کسی نشوید:

? یاایهُّا الَّذِینَ ءَامَنَواْ لَا تَدْخَلَواْ بَیوتًا غَیرْ بَیوتِکمْ حَتی تَسْتَْنِسَواْ وَتَسَلِّمَواْ عَلی أَهْلِهَا ذَالِکمْ خَیرْ لَّکمْ لَعَلَّکمْ تَذَکرَون.َ فَإِن لَّمْ تجَدَواْ فِیهَا أَحَدًا فَلَا تَدْخَلَوهَا حَتی یؤْذَنَ لَکمَ ْ وَإِن قِیلَ لَکمَ ارْجِعَواْ فَارْجِعَواْ هَوَ أَزْکی لَکمْ وَاللَّهَ بِمَا تَعْمَلَونَ عَلِیم .

? النور .28 و27

❇️ ای افرادی که ایمان آورده‌اید! در خانه‌هایی غیر از خانه خود وارد نشــوید تا اجازه بگیرید و بر اهل آن خانه ســلام کنید این برای شما بهتر است شاید متذکر شوید! و اگر کسی را در آن نیافتید، وارد نشوید تا به شما اجازه داده شود و اگر گفته شد: «بازگردید!» بازگردید این برای شما پاکیزه تر است و خداوند به آنچه انجام میدهید آگاه است.

? کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)
? @masaf_ofogh

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.