لزوم خودشناسی و هویت شناسی انسان

لزوم خودشناسی و هویت شناسی انسان برای شناسایی حریم و مرزها / انسان غیور نه به حریم کسی تجاوز می کند و نه اجازه می دهد کسی به حریم او تجاوز کند

? جلسه درس اخلاق هفتگی آیت الله العظمی جوادی آملی این هفته (پنجشنبه ۲۳ آذرماه)نیز در محل مسجد اعظم قم به صورت حضوری و با حضور اقشار مختلف مردم برگزار گردید.

? آیت الله العظمی جوادی آملی در این جلسه به شرح حکمت ۱۲۴ نهج البلاغه پرداختند و بیان داشتند: در حکمت ۱۲۴ نهج البلاغه آمده است که امیرالمومنین (علیه السلام) فرمودند: «غَيْرَةُ الْمَرْأَةِ كُفْرٌ، وَ غَيْرَةُ الرَّجُلِ إِيمَانٌ». #غیرت از فضایل اخلاقی است، اگر به جا مصرف شود می شود ایمان و اگر به جا مصرف نشود بر خلاف ایمان خواهد بود.

? ایشان با بیان اینکه ائمه علیهم السلام ما را به غیور بودن توصیه کردند، اظهار داشتند: #غیرت از چند مطلب علمی تشکیل شده یعنی هر چند یک واژه است اما به سه اصل متکی است:

1️⃣ اصل اول اینکه انسان غیور از مرز خود تجاوز نمی کند، بیرون مرز خود را نگاه نمی کند، به خانه و اتومبیل و مغازه دیگری نگاه نمی کند… .

2️⃣ اصل دوم این است که هیچ انسان غیرتمندی اجازه نمی دهد که به حرم و حریم او تجاوز شود… .
بنابر این غیرت یک امر ثواب دار مصطلح نیست، نظیر فضایل اوصاف و کرامات عادی نیست، بلکه یک امر رکنی است هم برای فرد و هم برای جامعه؛ چه خانه شخصی، چه خانه ملی و کشور باشد، یعنی همانطور که انسان غیرتمند وارد کشور دیگری نمی شود، به کشور دیگری نیز اجازه ورود به حریم خود نمی دهد.

3️⃣ امر سوم در غیرت که مهم است این است که انسان #مرز خود را، #هویت خود را، #شناسنامه_هستی خود را بشناسد و تا مرز خود را نشناسد نمی تواند سنجشی داشته باشد… .

? درس اخلاق
تاریخ: ۱۴٠۲/٠۹/۲۳

@Hasanabbasi_students

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.