هرچند همه ایام به خداوند تعلق دارد

هرچند همه ایام به خداوند تعلق دارد، اما برخی چنان شکوهمندند که در میان ایام تعلق خاص به توحید پیدا می‌کنند؛ چنانکه در بیت‌الله و یدالله و روح‌الله چنین است.

در بیانات اهل بیت(ع) یوم‌الله بر روز قیام قائم آل محمد(ع) و نیز روز قیامت و همچنین لحظه ارتحال انسان به عالم برزخ تطبیق داده شده؛

اما مرحوم علامه طباطبایی(ره) در ذیل آیه شریفه «وَ ذَكِّرْهُمْ بِأَيَّامِ اللَّهِ» (ابراهیم، ۵)، با تنقیح مناط از این موارد می‌فرماید که یوم‌الله روزی است که کلمه توحید بروز بیشتری دارد و قدرت و سطوت و عزت الهی در عالم نمایان می‌شود و قدرت‌های طاغوتی را از بین می‌برد؛ چنانکه با ظهور امام عصر(عج) و یا قیامت و مرگ این امر محقق می‌گردد.

همچنین مراد از ایام‌الله روزگاری است که نعمت‌های مادی و معنوی پروردگار به برکت استقرار ولایت الهی بر امت جاری می‌گردد.

بنابراین اگر امام امت روز ۲۲ بهمن ۵۷ را یوم‌الله امت اسلام بیان فرمود، اشاره به این نکات دقیق دارد که انقلاب اسلامی ایران ماهیتاً نهضتی توحیدی در طول نهضت‌های انبیاء الهی(ع) است، که روح حاکم بر آن کلمه توحید و مسیر جریان آن صراط مستقیم ولایت و قله قصوای آن رسانیدن آحاد امت به عالی‎ترین درجه انسانیت و حیات طیبه در سایه ولایت است. این البته راهی پرفراز و نشیب است که تنها انسان‌های صبّار و شکور با تحمل ابتلائات فراوان قادر به طی آن هستند.

? بریده‌ای از کتابچه #معنای_جمهوری_اسلامی

☑️ کانال جلوه نور علوی
@jelvehnooralavi

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.