شخصیت حضرت خدیجه(س)  بخش اول

شخصیت حضرت خدیجه(س)
بخش اول

✅ حضرت خدیجه‌ی کبری از طائفه‌ی قریش بودند. سه قبیله‌ی ممتاز در قریش وجود دارد: بنی‌هاشم، بنی‌اسد و بنی‌زهره.
ایشان از تیره‌ی بنی‌اسد بودند. پدر بزرگوارشان جناب خویلد بن اسد، و مادر بزرگوارشان جناب فاطمه‌ دختر زائده‌ی عامری که هر دو از نوادگان حضرت ابراهیم خلیل الله و جناب اسماعیل ذبیح الله بودند، یعنی از شاخه‌ی پیامبران و جزء موحدین بودندند.

❇️ رسم قطعی عرب در دوران جاهلیت این بود که اگر دختر بدنیا می‌آمد، او را زنده‌ به گور می‌کردند. قرآن این حقیقت تلخ تاریخی را در سوره‌ی نحل آیات ۵۸ و ۵۹ اشاره می‌کند: زمانی‌که به یکی از آن‌ها خبر می‌دادند که صاحب دختر شده‌ای، از شدت خشم صورتش سیاه می‌شد و از بدی خبری که به او می‌دادند اول خود را از طائفه پنهان می‌کرد و بعد فکر می‌کرد که دختر را با خفت و خواری نگه دارد یا دختر را دفن کند. چقدر بد قضاوت می‌کردند.
در این فضا خاندان حضرت خدیجه، نه تنها از این رسم قطعی پیروی نکرده‌اند بلکه نام مبارک مولود را خدیجه‌ به معنای بیگانه‌ از ناپسندی‌ها، به دور از ناروایی‌ها گذاشتند.

???? در دوران جاهلیت، این خاتون بدلیل شدت پاکیزگی اخلاقی و اعتقادی، به طاهره مشهور بود.
هیثمی در مجمع الزوائد به همین نکته اشاره کرده است.
همچنین لقبِ “بزرگ زنان قریش” برای ایشان ذکر شده که نشانگر اهمیت خانواده و جایگاه ایشان است و فارغ از نسب ایشان است.
بواسطه‌ی سخاوت و ثروت و شوکتی که در زندگی این خاتون است، به ملیکة العرب و ملکه‌ی بطحاء ملقب است.
در کتب آسمانی گذشته قبل از اسلام، لقب ایشان مبارکه‌ است؛ یعنی بانوی پربرکت. مجلسی به نقل از انجیل می‌گوید پیامبر در زندگانی خویش همسرانی را انتخاب کرده ولی نسل ماندگار و بلند آوازه‌ی او از زن با برکت و مبارکه‌ای است که در بهشت مکانی را دارد.

???? جایگاه ایشان بین زنان پیامبر
قرآن کریم در وصف زنان پیامبر دو آیه را بیان می‌کند:
۱. سوره‌ی احزاب آیه‌ی ۳۲
ای زنان پیامبر؛ شما مثل سایر زنان نیستید، البته اگر تقوا پیشه کنید.
۲. سوره‌ی أحزاب آیه‌ی ۶
پیامبر در مقام تصمیم‌گیری برای اهل ایمان سزاوارتر و شایسته‌تر است (چون ولایت کامل دارد) و همسران پیامبر مادران امت هستند.
اما بیان مبارک رسول خدا اینست: ای خدیجه! تو برترین زنان هستی و با فضیلت‌ترین آن‌ها هستی و بزرگ زنان عالم هستی.
در زیارت‌نامه‌ی پیامبر آمده: سلام بر همسران شما؛ زنان پاک و زنانی که وجودشان خیر است، خصوصا صدق گفتاری و رفتاری، از خدا خشنودند.

???? اگر لقب زنان پیامبر ام المومنین است اما لقب حضرت صدیقه‌ی طاهره، ام ابیها است که از آن زنان بالاتر است. این فصل فاصله‌گذار بین حضرت زهرا و سایر است. اگر زنان پیامبر، مادر اهل ایمانند، فاطمه مادر پیامبر است؛ یعنی حرمتش حرمت پیامبر است.
بیان مرحوم علامه‌ی مجلسی در کتاب شریف بحار این است:
حضرت خدیجه، معاون راستین و مشاوری خردمند برای رسول خدا بود و حضرت رسول اکرم به شجاعت، به مهربانی و خدمات بی‌دریغ حضرت خدیجه‌ی کبری آرامش می‌گرفت.

مرحوم علامه‌ی قزوینی در کتاب فاطمه مِن المهد الی اللَحد می‌نویسد: اسلام توسعه پیدا نکرد مگر در سایه‌ی مجاهدت‌‌های امیرالمومنین در میادین مبارزه و ثروت حضرت خدیجه‌ی کبری.
رسول اکرم می‌فرمایند: هیچ ثروتی به اندازه‌ی ثروت خدیجه برای من سودمند نبود.
رسول خدا بارها نسبت به این مخدره بیان می‌کردند که اصلا کسی حق ندارد خودش را با خدیجه مقایسه کند. خدیجه بی‌نظیر است. مرا تصدیق کرد زمانی‌که مردم من را تکذیب کردند و در دین خدا مرا کمک کرد و بواسطه مالش به من کمک کرد.

رسول اکرم به فاطمه‌ی زهرا فرمودند: بی‌تردید علی بن ابی‌طالب از این امت اولین کسی است که به من و خدا ایمان آورد و نیز مادرت خدیجه. این دو با هم به من ایمان آوردند.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
استاد سیدمحمدباقر علوی تهرانی
شب ۱۰ | شبـهای ماه مبارک رمضان
مسجد حضرت امیر علیه السلام
موضوع: شخصیت حضرت خدیجه(س)
بخش اول

@Fares_ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.