احادیث ائمه (ع)

نتيجه

نتيجه از بيان گذشته نتايج زير گرفته می‏شود : نبردهای پيشبرنده الف – نبردهای تاريخ دارای شكلها و ماهيتهای مختلف ، و معلول علل‏ متفاوتی بوده است ، ولی نبردهای پيشبرنده كه تاريخ و انسانيت را به جلو برده و تكامل بخشيده است نبرد ميان انسان متعالی مسلكی وارسته از خودخواهی و منفعت پرستی و وابسته به عقيده و ايمان …

ادامه نوشته »

مفهوم نو و كهنه

مفهوم نو و كهنه نو و كهنه در اين منطق مفهوم نسلی ندارد . مقصود از صف آرائی نو و كهنه در برابر يكديگر صف آرائی نسل جوان در برابر نسل قبل از خود نيست‏ ، كه نسل جوان الزاما در جبهه انقلابی و نسل كهن در جبهه محافظه كار قرار گيرد . همچنانكه مفهوم فرهنگی ندارد ، يعنی مقصود …

ادامه نوشته »

هسته اصلی

هسته اصلی هسته اصلی تفكر ديالكتيكی – چه در مورد كل طبيعت و چه در مورد خصوص‏ تاريخ – چيست ؟ از ميان اصول و فروع نامبرده كداميك را بايد هسته اصلی‏ و ما به الامتياز اين طرز تفكر و اين منطق از ساير تفكرات ومنطقها دانست‏ ؟ مخصوصا ما به الامتياز اين تفكر با تفكری كه طرفداران منطق ديالكتيك‏ …

ادامه نوشته »

توجيه و تفسير تكامل تاريخ

توجيه و تفسير تكامل تاريخ اگر در مكتبی ، جامعه ، دارای شخصيت و طبيعت شناخته شود ، و از طرف ديگر اين موجود شخصيت دار يك موجود زنده متحول‏ و متكامل و بالنده تلقی شود ، بايد ديد تكامل جامعه را چگونه توجيه و تفسير می‏كند ؟ يعنی بايد ديد اين مكتب جامعه را به چه شكلی به سوی …

ادامه نوشته »

قرآن و تاريخ

قرآن و تاريخ مسأله انتظار فرج كه موضوع بحث اين گفتار است ضمن اينكه بحث فلسفی و اجتماعی است ، بحثی دينی و اسلامی است و همچنانكه گفتيم ريشه قرآنی دارد . پس قبل از آن كه درباره چگونگی انتظار به بررسی بپردازيم بايد نظر قرآن را درباره جامعه و سرگذشت متحول و متغير آن كه تاريخ است روشن‏ كنيم …

ادامه نوشته »

انتظار فرج

انتظار فرج اميد و آرزوی تحقيق اين نويد كلی جهانی انسانی ، در زبان روايات اسلامی‏ ، ” انتظار فرج ” خوانده شده است و عبادت – بلكه افضل عبادات – شمرده شده است . اصل انتظار فرج از يك‏ اصل كلی اسلامی و قرآنی ديگر استنتاج می‏شود و آن اصل ” حرمت يأس از روح‏ الله ” است . …

ادامه نوشته »

قيام و انقلاب مهدی ( ع ) از ديدگاه فلسفه تاريخ

قيام و انقلاب مهدی ( ع ) از ديدگاه فلسفه تاريخ قيام و انقلاب مهدی ( ع ) از ديدگاه فلسفه تاريخ متفكر شهيد استاد مرتضی مطهری چاپ سيزدهم : 12 ارديبهشت 1373 ناشر : انتشارات صدرا ( با كسب اجازه از شورای نظارت بر نشر آثار استاد شهيد ) مقدمه چاپ ششم اين كتاب كه مجموعا دو بخش غير …

ادامه نوشته »

301، اهميت امانت

301، اهميت امانت قال على عليه السلام : أَدُّوا الْأَمَانَةَ إِلَى مَنِ ائْتَمَنَكُمْ وَ لَوْ إِلَى‏ قَتَلَةِ أَوْلَادِ الْأَنْبِيَاء. امانت را به صاحبش برگردانيد اگر چه او قاتل فرزندان پيغمبران باشد! الخصال ؛ ج‏2 ؛ ص614 بصاحب مال كن رد امانت ****امانت را مكن هرگز خيانت اگر چه باشد او در راه باطل ****به نسل انبياء گرديده قاتل

ادامه نوشته »

300، اطاعت شيعه

300، اطاعت شيعه قال ابوجعفر الباقر عليه السلام : شيعَتُنَا مَنْ‏ أَطَاعَ‏ اللَّهَ‏. شيعه كسى است كه اطاعت امر خداوند متعال مى كند. كشف الغمة في معرفة الأئمة (ط – القديمة) ؛ ج‏2 ؛ ص133 شيعه ما در حقيقت پيرو امر خداست ****گر نباشد پيرو امر خدا از ما جداست بهر ما جز راه حق راه ديگر در پيش نيست …

ادامه نوشته »

299، ولايت با پرهيزگارى

299، ولايت با پرهيزگارى قال ابوجعفر الباقر عليه السلام : مَا تُنَالُ وَلَايَتُنَا إِلَّا بِالْعَمَلِ‏ وَ الْوَرَعِ‏. ولايت و دوستى ما بكسى نمى رسد مگر به عمل و تقوى و پرهيزكارى از گناه و فرمان بردارى از خداوند. الكافي (ط – الإسلامية) ؛ ج‏2 ؛ ص75 كسى هرگز ولاى ما نيابد ****مگر آن كو در تقوى گشايد عمل كن تا …

ادامه نوشته »