آيه شماره 120 از سوره مبارکه بقره وَلَن تَرْضَى عَنكَ الْيَهُودُ وَلاَ النَّصَارَى حَتَّى تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ قُلْ إِنَّ هُدَى اللّهِ هُوَ الْهُدَى وَلَئِنِ اتَّبَعْتَ أَهْوَاءهُم بَعْدَ الَّذِي جَاءكَ مِنَ الْعِلْمِ مَا لَكَ مِنَ اللّهِ مِن وَلِيٍّ وَلاَ نَصِيرٍ (اى پيامبر!) هرگز يهود و نصارى از تو راضى نخواهند شد تا (آنكه تسليم خواسته آنان شوى و) از آئين آنان پيروى …
ادامه نوشته »بایگانی برچسب: قرآن
آيه شماره 5 از سوره مبارکه بقره أُوْلَئِكَ عَلَى هُدًى مِّن رَّبِّهِمْ وَأُوْلَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ
آيه شماره 5 از سوره مبارکه بقره أُوْلَئِكَ عَلَى هُدًى مِّن رَّبِّهِمْ وَأُوْلَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ تنها آنان از جانب پروردگارشان بر هدايتند و آنان همان رستگاران هستند. تفسیر در قرآن، رستگاران ويژگىهاى دارند؛ از جمله: الف: در برابر مفاسد جامعه، به اصلاحگرى مىپردازند. ب: امر به معروف و نهى از منكر مىكنند. ج: علاوه بر ايمان به رسول خداصلى الله …
ادامه نوشته »آيه شماره 7 از سوره مبارکه حمد
آيه شماره 7 از سوره مبارکه حمد صِرَاطَ الَّذِينَ أَنعَمتَ عَلَيهِمْ غَيرِ المَغضُوبِ عَلَيهِمْ وَلاَ الضَّالِّينَ راه كسانى كه آنها را مشمول نعمت خود ساختى، (هدايت كن) نه غضب شدگان و نه گمراهان تفسیر در آيات متعدّدى از قرآن ويژگىهاى گمراهان و غضب شدگان و مصاديق آنها بيان شده است كه براى نمونه به موارد ذيل اشاره مىشود: * منافقان …
ادامه نوشته »اهدِنَا الصِّرَاطَ المُستَقِيمَ
آيه شماره 6 از سوره مبارکه حمد اهدِنَا الصِّرَاطَ المُستَقِيمَ ما را به راه راست هدايت فرما تفسیر راه مستقيم، راه خداست. «انّ ربّى على صراطٍ مستقيم» * راه مستقيم، راه انبياست. «انّك لَمِن المرسلين على صراطٍ مستقيم» * راه مستقيم، راه بندگى خداست. «و أنِ اعبدونى هذا صراط مستقيم» * راه مستقيم، توكّل وتكيه بر خداست. «مَن يعتصم باللّه …
ادامه نوشته »آيه شماره 5 از سوره مبارکه حمد
آيه شماره 5 از سوره مبارکه حمد إِيَّاكَ نَعْبُدُ وإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ تنها ترا مىپرستيم و تنها از تو يارى مىجوئيم. تفسیر «ايّاك نعبد و ايّاك نستعين» يعنى نه جبر است و نه تفويض. چون مىگوييم: «نعبد» پس داراى اختيار هستيم و نه مجبور. وچون مىگوييم: «نستعين» پس نياز به او داريم و امور به ما تفويض نشده است.
ادامه نوشته »على عليه السلام آيات نازل شده را مى نوشت
قرآن على عليه السلام آيات نازل شده را مى نوشت حديثى كه ثقة الاسلام آن را در باب اختلاف الحديث از اصول كافى به سند خودش از سليم بن قيس هلالى در حديثى طولانى از اميرالمومنين عليه السلام نقل كرده كه آن حضرت در پاسخ او مفصلا مطالبى بيان نموده تا اينكه فرمود: و بر پيغمبر خدا عليه السلام هيچ …
ادامه نوشته »