امام موسى بن جعفر (ع) : مَنِ اسْتَشارَ لَمْ يَعْدِمْ عِنْدَ الصَّوابِ مادِحا، وَ عِنْدَالْخَطإ عاذِرا.( نزهة الناظر و تنبيه الخاطر، ص 123، ح 13؛ بحارالا نوار، ج 75، ص 140، ح 37.) كسى كه در امور زندگى خود با اهل معرفت مشورت كند، چنانچه درست و صحيح عمل كرده باشد مورد تعريف و تمجيد قرار مى گيرد و …
ادامه نوشته »بایگانی برچسب: امام موسى بن جعفر (ع) :
امام موسى بن جعفر (ع) :
امام موسى بن جعفر (ع) : ما قُسِّمَ بَيْنَ الْعِبادِ اءفْضَلُ مِنَ الْعَقْلِ، نَوْمُ الْعاقِلِ اءفْضَلُ مِنْ سَهَرِالْجاهِلِ.( تحف العقول ، ص 213؛ بحارالا نوار، ج 1، ص 154، ضمن ح 30، و ج 75، ص 312، ضمن ح 1.) چيزى با فضيلت تر و بهتر از عقل ، بين بندگان تقسيم نشده است ، تا جائى كه خواب عاقل …
ادامه نوشته »امام موسى بن جعفر (ع) :
امام موسى بن جعفر (ع) : وَجَدْتُ عِلْمَ النّاسِ فى اءرْبَعٍ: اءَوَّلُها اءنْ تَعْرِفَ رَبَّكَ، وَالثّانِيَةُ اءنْ تَعْرِفَ ما صَنَعَ بِكَ، وَالثّالِثَةُ اءنْ تَعْرِفَ ما اءرادَ مِنْكَ، وَالرّبِعَةُ اءنْ تَعْرِفَ ما يُخْرِجُكَ عَنْ دينِكَ.( كافى ،ج 1، ص 50، ح 11؛ اءعيان الشيعة ، ج 2، ص 9؛نزهة النّاظر، ص 121، ح 1.) تمام علوم جامعه را در چهار مورد شناسائى …
ادامه نوشته »امام موسى بن جعفر (ع) :
امام موسى بن جعفر (ع) : مَنْ صَدَقَ لِسانُهُ زَكى عَمَلُهُ، وَ مَنْ حَسُنَتْ نيَّتُهُ زيدَ فى رِزْقِهِ، وَ مَنْ حَسُنَ بِرُّهُ بِإ خْوانِهِ وَ اءهْلِهِ مُدَّ فى عُمْرِهِ.( تحف العقول ، ص 388، س 17؛ بحارالا نوار، ج 75، ص 303، ضمن حديث 25. ) هر كه زبانش صادق باشد اعمالش پاک ميگردد، هر كه فكر و نيّتش نيك …
ادامه نوشته »امام موسى بن جعفر (ع) :
امام موسى بن جعفر (ع) : مَنِ اسْتَشارَ لَمْ يَعْدِمْ عِنْدَ الصَّوابِ مادِحا، وَ عِنْدَالْخَطإ عاذِرا.( نزهة الناظر و تنبيه الخاطر، ص 123، ح 13؛ بحارالا نوار، ج 75، ص 140، ح 37.) كسى كه در امور زندگى خود با اهل معرفت مشورت كند، چنانچه درست و صحيح عمل كرده باشد مورد تعريف و تمجيد قرار مى گيرد و اگر …
ادامه نوشته »امام موسى بن جعفر (ع) :
امام موسى بن جعفر (ع) : مَنْ اَرادَ اءنْ يَكُونَ اءقْوىَ النّاسِ فَلْيَتَوَكَّلْ علَى اللّهِ.( بحارالا نوار، ج 75، ص 327، ضمن ح 4.) هركس ميخواهد قوى ترين مردم باشد بايد در همه امور، بر خداوند سبحان توکل نمايد.
ادامه نوشته »امام موسى بن جعفر (ع) :
امام موسى بن جعفر (ع) : مَنْ لَمْ يَكُنْ لَهُ مِنْ نَفْسِهِ واعِظٌ تَمَكَّنَ مِنْهُ عَدُوُّهُ يعني الشّيطان.( نزهة الناظر و تنبيه الخاطر، ص 124، ح 15) هر كسى عقل و تدبيرش را مورد استفاده قرار ندهد، دشمنش – يعنى ؛ شياطين إنسى و جنّى و نيز هواهاى نفسانى – به راحتى او را مى فريبد و منحرف مى …
ادامه نوشته »