تکیه بر بهترین تکیه گاه

قرآن

آيه شماره ٢١٧  از سوره مبارکه شعراء
تکیه بر بهترین تکیه گاه

وَتَوَكَّلۡ عَلَى ٱلۡعَزِيزِ ٱلرَّحِيمِ
و بر (خداى) عزیز و مهربان توكّل كن.
1- به كسى تكیه كنیم كه قدرتمند ودوستدار ما باشد. «وتوكّل ‏على ‏العزیزالرّحیم»

================

بیــا کــه دل بــه امـــید تـــو بســـتم آقــا جـان
وزین عمـل به خدا مست مستم آقا جان
به هر چه دل بسپردم پس از یکی دو سه روز
بــه اعــتبار تـــو آن را گســستم آقا جان

شاعر: شهاب نجف آبادی

============

معصوم شناسی

دوستی با پیامبر، دشمنی با علی علیه السلام

عمربن خطاب نقل می کند : یک روز، من و ابوبکر و جمعی از یاران رسول الله، نزد آن حضرت نشسته بودیم که حضرت محمد، دست خود را روی شانه علی بن ابیطالب گذاشت و فرمود :
ای علی ! تو نخستین کسی هستی که مسلمان شدی و اولین فرد از مسلمانان هستی که به خدا ایمان آوردی و نسبت تو به من، همچون نسبت هارون به موسی است. هر کس که ادعای دوستی مرا بکند ولی بغض و کینه تو را در دل داشته باشد، در ادعایش دروغگوست !
ابن عساکر، تاریخ دمشق ، جلد 1 ، صفحه 331
ابن صباغ مالکی ، فصول المهمه ، صفحه 126

=========

حدیث

  مکارم اخلاق

امام علی علیه السلام
ثابِروا على اقْتِناءِ المَكارِمِ
 در راه كسب مكارم اخلاق پشتكار و پايدارى ورزيد(غرر الحكم، ح4712 )

========

احکام

با دخترى نامزد هستم خانواده‌ها هم در جريان هستند آيا مى‌شود براى هم از طريق اينترنت پيام يا ايميل بفرستيم؟ روابط ما تا چه حدّى شرعى است؟ (عقد يا صيغه هم به هيچ وجه فعلاً ممکن نيست).
ج) بايد از بيان مطالبى که محرّک شهوت و يا مناسب زن و شوهر شرعى باشد، اجتناب کنيد.

========

شهدا

دل قوی دارید که قادر یکتا پشتیبان و نگهبان شماست و تنها اوست که شما را از شر دشمنان نجات می بخشد و عاقبت شما را به خیر می گرداند و دشمنان شما را به انواع عذابها و شکستها دچار می گرداند . این مصیبت ها و سختی ها زودگذر و تمام شدنی است ولی به پاداش این جانفشانی ها فداکاریها به نعمتهای ابدی بی پایان خداوندی خواهید رسید و بر سریر پر کرامت و بزرگواری تکیه خواهید زد . اگر می خواهید در مقام و عظمت شما خللی وارد نشود هیچگاه زبان به شکایت نگشایید و آنچه را که از قدر و منزلت الهی شما می کاهد بر زبان نیاورید . شهيد سيد حبيب الله شفيعي


نماز خواندن حسین خیلى عجیب بود. بیشتر اوقات در نماز گریه مى‏كرد. البته به هیچ وجه اهل ریا نبود. لباس او به گونه‏اى بود كه هیچ كس فكر نمى‏كرد این‏گونه نماز بخواند. حسین خیلى شیك‏پوش بود؛ اما نماز خواندنش شبیه عرفا بود.
امیر ایران‏نژاد مى‏گوید: یك شب قبل از عملیاتى در فكه بود؛ شبى كه فردایش حسین جواز شهادتش را گرفت و آسمانى شد. با بچه‏ها در پادگان دوكوهه جمع بودیم. تا ساعت 3 صبح مى‏گفتیم و مى‏خندیدیم. در ساعت 2، حسین بعد از گرفتن وضو به سمت زمین صبح‏گاه دوكوهه رفت و حدود سه ربع به مناجات پرداخت. حال خیلى عجیبى داشت. جلو رفتم و گفتم: «تو دیگر رفتنى هستى… .‌»
حسین تاجیك مى‏گوید: «شب عملیات كه در محاصره قرار گرفتیم، خیلى از بچه‏ها ترسیدند؛ ولى حسین بسیار شجاعانه جنگید. هنگامى كه تانكهاى دشمن خواستند بچه‏ها را قتل‏عام كنند، حسین اولین نفرى بود كه بلند شد و با گلوله آرپى‏جى یكى از تانكها را زد. این رفتار او به بچه‏ها روحیه داد؛ اما هنوز چند لحظه از انفجار آن تانك نگذشته بود كه تیرى به حسین خورد و روى زمین افتاد. من رفتم و او را به این طرف خاك‏ریز آوردم؛ اما حسین دیگر در بین ما نبود.
شهيد حسين غلامي
منبع : راوى: عباس شعبانى، ر. ك: همین پنج نفر، ص 34
منبع کلام شهدا:سايت وصيت

==============

مشاوره

فواید فروبردن خشم

رسول خدا (صلی الله علیه و آله ) فرمود: از دوست ترین راه به سوى خدا عز و جل دو جرعه است، یک جرعه خشمى كه با بردباریش برگردانند و یک جرعه مصیبت كه با صبرش درمان كنند.( أصول الكافی / ترجمه كمره اى/ ج 4/ 335 ) و كسى كه خشم خود را فرو برد، خداوند عیبهاى او را مى پوشاند.
شعیب از مردى نقل كرده است كه گفت: امام صادق (علیه السلام ) فرمود: هر كس به هنگام میل یا ترس یا هوس یا خشم خویشتن دارى كند، خداوند پیكرش را بر آتش دوزخ حرام خواهد ساخت.
رسول خدا (صلی الله علیه ) فرمود: هر كس بر نفس امّاره خود خشم گیرد نه بر مردم، خداوند او را از وحشت روز قیامت ایمن مى گرداند. ( پاداش نیكیها و كیفر گناهان / ترجمه ثواب الأعمال/ 345 )
امام صادق علیه السّلام فرمود: هیچ بنده ئى خشمى فرو نخورد، جز آنكه خداى عز و جل عزت او را در دنیا و آخرت بیفزاید، و همانا خداى عز و جل فرماید: «و آنها كه خشم خود فرو خورند و از مردم بگذرند، و خدا نیكوكاران را دوست دارد، »
و خدا او را بجاى فرو خوردن خشمش این پاداش دهد (یعنى او را دوست دارد) و می‌فرمود: هر كه خشمى را فرو خورد كه بتواند آن را اعمال كند (و ازطرف خود انتقام بگیرد)، خدا روز قیامت دلش را از رضاى خود پر كند. امام باقر علیه السّلام فرمود: هر كه خشمى را فرو خورد كه بتواند آن را اعمال كند، خدا روز قیامت دلش را از ایمنى و ایمان پر كند.( أصول الكافی / ترجمه مصطفوى/ ج 3 )
غضب مفرط یکی از مهلکات عظیمه و آفات جسمیه است و چه بسا موجب هلاک ابدی و شقاوت سرمدی شود ماند قتل نفس و قطع عضو و مواردی از این قبیل از این جهت است که گفته‌اند: غضب جنونی است که دفعی عارض می‌گردد.


پی نوشت:
تبیان

=============

سخنان بزرگان


مـا بـايـد بـا هـمـه بـرادر بـاشـيـم ، بـا هـمـه ، هـمـه مـسـلمـيـن بـرادر بـاشـيـم و در مـقـابل كفار بايستيم ، نه اينكه ما در مقابل مسلمين بايستيم . خوب ، ما ناچاريم الان ، دفاع داريـم مـى كنيم . ما تاكنون يك قدم براى جنگ بر نداشته ايم ، اينها همه دفاع است . الان هـم كـه مـا وارد شـديـم در خاك عراق ، براى دفاع است ، نه براى چيز ديگر.

ج 16. 61/5/16 . بـــيـانـات امـام خـمـيـنـى در ديـدار بـا مـدير عامل ، معاونين ، مديران و مسوولان بخش هاى مختلفسازمان صدا و سيماى جمهورى اسلامى

==========

سخنان بزرگان


مراد از لقاءالله قرار گرفتن بنده است در مرحله ای که دیگر بین او و بین پروردگارش حجابی نباشد، همچنانکه روز قیامت نیز اینچنین است. چون روز قیامت روز ظهور حقایق است.

علامه سید محمد حسین طباطبائی(کیش مهر، ص 234)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.