آيه شماره 20 از سوره مبارکه حديد

 آيه شماره 20  از سوره مبارکه حديد
اعْلَمُوا أَنَّمَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا لَعِبٌ وَلَهْوٌ وَزِينَةٌ وَتَفَاخُرٌ بَيْنَكُمْ وَتَكَاثُرٌ فِي الْأَمْوَالِ وَالْأَوْلَادِ كَمَثَلِ غَيْثٍ أَعْجَبَ الْكُفَّارَ نَبَاتُهُ ثُمَّ يَهِيجُ فَتَرَاهُ مُصْفَرًّا ثُمَّ يَكُونُ حُطَامًا وَفِي الْآخِرَةِ عَذَابٌ شَدِيدٌ وَمَغْفِرَةٌ مِّنَ اللَّهِ وَرِضْوَانٌ وَمَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا إِلَّا مَتَاعُ الْغُرُورِ

بدانيد كه زندگانى پستِ دنيا، چيزى جز بازى و سرگرمى و زينت‏طلبى و فخر فروشى در ميان خود و افزون‏طلبى بر همديگر در اموال و فرزندان نيست، همانند بارانى كه گياه آن، كشاورزان را به شگفتى وا دارد، سپس خشك شود و آن را زرد بينى، سپس كاه شود و در آخرت، عذابى شديد (براى گنهكاران) و مغفرت و رضوانى(براى اطاعت‏كنندگان) از جانب خداوند است و زندگانى دنيا جز كالاى فريبنده نيست.
شناخت حقيقت دنيا، به دقّت و ژرف نگرى نياز دارد. «اعلموا»
قرآن، ديدگاه انسان را نسبت به دنيا تصحيح مى‏كند. «و اعلموا انما الحياة الدنيا»
زيبايى‏هاى دنيا زودگذر است. «و زينة… تراه مصفرّاً»
دنيا، همواره بهار و پاييز دارد و هرچه رنگ دنيا داشته باشد، گرفتار برگ‏ريزان است. «أعجب الكفّار نباته ثمّ يهيج فتراه مصفرّا ثمّ يكون حطاماً»
بازى وسرگرمى، ويژگى زندگى دنياست ولى اگر در مسير درست قرار نگيرد، به عذاب آخرت مى‏رسد. «لعب و لهو… أعجب الكفّار… و فى الاخرة عذاب شديد»
زينت‏هاى دنيا مثل زيورهاى شخصى وخانه وماشين، اگر موجب فخرفروشى و تفاخر گردد، انسان را به دوزخ مى‏كشاند. «زينة وتفاخر… فى الآخرة عذاب شديد»
كثرت فرزند وافزايش جمعيّت، در صورتى ارزش است كه به كثرتِ دوزخيان منجر نشود و فرزندان، با تربيت درست بزرگ شوند. «تكاثر فى… الاولاد… و فى الآخرة عذاب شديد»
دنيا براى عده‏اى موجب فريب و كيفر است، «فى الاخرة عذاب شديد» براى مؤمن، اسباب رشد و تكامل و كسب مغفرت و رضوان الهى است. «انما الحياة الدنيا… و مغفرة من اللّه و رضوان»
تا لغزش‏ها برطرف نشود، دست‏يابى به رضوان الهى سخت خواهد بود. «مغفرة من اللّه و رضوان»
عذاب شديد، عكس العمل كار خود انسان است، ولى آمرزش و لطف از جانب خداست. «مغفرة من اللّه»،(مغفرت و رضوان را به خدا نسبت داد)
بايد انسان بين بيم و اميد باشد. «عذاب شديد و مغفرة من اللّه و رضوان»
در تعليم و تربيت، سه اصل لازم است: تبيين، تمثيل و نتيجه‏گيرى. «اعلموا» براى تبيين است، «كمثل غيث» براى تمثيل و «عذاب شديد و مغفرة» نتيجه‏گيرى است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.