? #تاریخ_٩٥_روز_زندگی_حضرت_زهرا_س-بخش ٥ و ۶

? #تاریخ_٩٥_روز_زندگی_حضرت_زهرا_س
بخش ٥ و ۶

⭕️چرا #فدک اهمیت دارد؟

✅ فدک دهکده‌ای حاصلخیز و یهودی‌نشین در شرق خیبر بود. سال ۷ هجری، یهویان خیبر با پیامبر اکرم وارد جنگ می‌شوند. ۶ درب قلعه خیبر فتح شد ولی درب آخر مانده بود. جنگ به طول می‌انجامد. مسلمین توان فتح کامل را ندارند.
حضرت علی ع از ناحیه چشم بیمار شده است. پیامبر اکرم ایشان را می‌خوانند و برایش دعا می‌کنند و پرچم فرماندهی را به دستش می‌دهند. فردا که می‌رسد، حضرت علی ع با شجاعت #خیبر را فتح می‌کنند.

✅ اهالی فدک، زودتر نمایندگانی نزد پیامبر می‌فرستند و می‌گویند که قصد جنگیدن ندارند اما درخواست می‌کنند که اسراء خیبر آزاد شوند. آنها فدک را به عنوان تضمین صداقت خود، به پیامبر می‌دهند. “آیه نازل می‌شود: وَ آتِ ذا ‌القُربی حَقّه. پیامبر اکرم مأمور می‌شوند تا فاطمه س را بخواهند و فدک را که خداوند تقسیم کرده به ایشان اعطاء کنند” [۱]

✅ “ابن‌عباس از پیامبر می‌پرسد: #ذی_القربی که #مودت ایشان هم واجب است، چه کسانی هستند؟ پیامبر فرمودند: فاطمه، علی و دو پسرش” [۲]

✅ درآمد فدک در طول یک سال از ۷۰.۰۰۰ تا ۱۲۰.۰۰۰ دینار نقل شده است. هر دینار، یک مثقال طلاست. طبق آیات #قرآن، خمس و فیء به عنوان منابع مالی مشخص در اختیار پیامبر قرار دارد و پس از ایشان در اختیار #اهل_بیت ایشان است.
#کرامت اهل بیت پیامبر آنچنان زبانزد است که در بخشش ایشان به یتیم و فقیر و اسیر، آیات سوره انسان نازل می‌شود. این خاندان، هر چه دارند در راه خدا انفاق می‌کنند. اگر فدک در اختیار آنها باشد، گرسنه‌ای در بلاد مسلمین باقی نمی‌ماند.

? #حکومت_کودتا روی کار آمده است و می‌بیند علی ع که از همه جهت #شایستگی دارد، منابع مالی نیز دارد. لذا #مرجعیت_اجتماعی از آن او می‌شود و مردم شیفته #اخلاق و #رفتار او خواهند شد.
این موضوع برای حکومت دردسرساز خواهد شد. به همین جهت به فکر #غصب_فدک می‌افتند.

? [۱] کتاب ینابیع‌المودة، قندوزی، اهل سنت
[۲] کتاب شواهد التنزیل، حسکانی، اهل سنت
________________________
حجةالاسلام والمسلمین #علوی_تهرانی
@Fares_ir

https://t.me/Fares_ir/1481

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.