?دین تنها یک تکلیف نیست،

?دین تنها یک تکلیف نیست، یک تعلیم هست، یک تزکیه هست و یک تذکره؛ این سه کار را دین برای ما آورد. چیزهایی که نمی‌دانیم به عنوان ﴿یعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ﴾ بیان کرده است. چیزهایی که احیاناً می‌دانیم ولی راه عمل را نمی‌دانیم، تزکیه است که ما را تطهیر می‌کند. آن اصل سوم تذکره است یعنی شما از خاک برنخواستید، شما یک شناسنامه دارید، از جای دیگر آمدید، وطن اصلی‌تان آنجاست، ما از ﴿أَ لَسْتُ بِرَبِّكُمْ قَالُوا بَلَی﴾ آمدیم.

?تمام تلاش و کوشش انبیا (علیهم السلام) این است که این سه اصل؛ یعنی #تعلیم کتاب و حکمت،#تطهیر نفس و #تذکره نفس را به ما بیاموزند.

♦️لذا ذات اقدس الهی فرمود یک عده چون خدا را #فراموش کردند خودشان را گم کردند:

?﴿لاَ تَكُونُوا كَالَّذِینَ نَسُوا اللَّهَ فَأَنسَاهُمْ أَنفُسَهُمْ﴾?

?این چنین انسانی به یاد همه چیز هست مگر به یاد خودش. بعد از این بیان آیه قرآنی، وجود مبارک امیرالمؤمنین(سلام الله علیه) می‌فرماید من تعجب می‌کنم که خیلی‌ها به دنبال گمشده‌شان هستند؛

?یک کتابی، یک خودکاری، یک دفتری را گم کردند اعلامیه می‌کنند که فلان چیز گم شده است! اما خودش را گم کرده نرفته پیش کسی که من خودم را گم کردم، مرا پیدا کن و راه را به من نشان بده! «عَجِبْتُ لِمَنْ ینْشُدُ ضَالَّتَهُ وَ قَدْ أَضَلَّ نَفْسَهُ فَلَا یطْلُبُهَا»، در نتیجه یکی از این سه راه انسان باید داشته باشد وگرنه قرآن او را زنده نمی‌داند.

? این راه هست. چرا این راه را نرویم؟ این راه ما را زنده نگه می‌دارد. بنابراین حداقل این است که ما می‌توانیم در حد این فرشته‌های عادی زندگی کنیم، این ممکن است. ما که می‌توانیم فرشته بشویم چرا نشویم؟

♦️آن وقت این کشور با این همه شهید، با این همه جانباز، یک وقت به عرضتان رساندم که این جانبازها حق عظیمی به عهده ما دارند، آن وقت در این کشور یک عده پیدا می‌شوند که کار موش را انجام می‌دهند و #احتکار می کنند. این انبارها را چه کسی و برای چه ذخیره می‌کند؟

? اگر در قرآن یا بین قرآن به ما گفتند که یک عده‌ای به صورت موش محشور می‌شوند، نباید ما تعجب کنیم. این همه انبار کرده و جامعه را به این صورت درآورده است. وقتی می‌توانیم فرشته بشویم، چرا نباشیم؟ این دعاها، این نمازها و این فرصت‌ها، برای همین است.

#آیت_الله_جوادی_آملی
? Nashresra.ir
? @nashresrair
◀️ ارتباط با ما:
@nashresra_ad

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.