♦️خداوند افرادی را که با احتکار، بازار را ملتهب می‌کنند رها نمی‌گذارد

♦️خداوند افرادی را که با احتکار، بازار را ملتهب می‌کنند رها نمی‌گذارد

?وجود مبارک حضرت امیر(ع) فرمود: تاریخ و زمان را متزمنین می‌سازند. «روزگار بد است، روزگار خوب است» معنی ندارد، روزگار نه بد است نه خوب! روزگار را دولت و ملت می‌سازند.

?این بیان نورانی حضرت است فرمود: مردم! اگر دولت خوب باشد، ملت خوب باشد، حقوق متقابل را ادا کنند: «هناک سلم الزمان» زمان پاک می‌شود. اما اگر کسی ـ معاذالله ـ موش‌صفت زندگی کند، اهل احتکار باشد و جامعه را ملتهب کند، روزی خدا را بگیرد در انبارها حبس بکند، این چه صلاحی است؟! «هناک فسد الزمان».

? چرا می‌گویند مرکّب عالم از خون شهید بالاتر است؟ اگر شهید کسی است که کشور را طیب و طاهر می‌کند: «طِبْتُمْ وَ طَابَتِ الْأَرْضُ الَّتِی فِیهَا دُفِنْتُمْ»، مرکّب عالم هم می‌تواند کشور را پاک کند. باران که کشور را پاک نمی‌کند! اگر یک جایی ذبح و نهری بود و خونی ریخته شد بله! باران پاک می‌کند.

♦️ اما #اختلاس و نجومی را باران پاک نمی‌کند، خون شهید و مرکّب عالم، اینها را پاک می‌کند. وقتی کشوری که همه چیز دارد، یک عده با احتکار و غیر احتکار این کشور را ملتهب کردند، این نه خدا خوشش می‌آید، نه پیغمبر خوشش می‌آید.

♦️بعضی از گناهان را خدای سبحان ممکن است عفو کند یا به قیامت واگذار کند؛ اما بعضی از گناهان را او «أَشَدُّ الْمُعَاقِبِینَ فِی مَوْضِعِ النَّكَالِ وَ النَّقِمَة» و نیز «سریع الانتقام» هم هست؛ فرمود ما آبروی اینها را در دنیا و آخرت می‌بریم.

♦️ وقتی همه چیز در این کشور هست؛ به اندازه کافی ارز هست، سکه است، جمعیت است، مواد است، چرا احتکار می‌کنید؟! چرا بازار را ملتهب می‌کنید و خون شهدا را هدر می دهید؟! چنین افرادی را خدا رها نمی‌گذارد. این: ﴿لَهُمْ خِزْی فِی الدُّنْیا وَ لَهُمْ فِی الْآخِرَةِ﴾؛ یعنی چه؟

♦️فرمود: ما آبروی بعضی‌ها را هم در دنیا می‌بریم، هم در آخرت. این نظیر ترک صوم و صلات نیست که امید بخشش باشد و اگر هم باشد در قیامت هست! نه، فرمود: شما حق مسلّم مردم را، خون پاک شهدا را دارید از بین می‌برید، من کاری می‌کنم که «مسلوب الحیثیه» شوید.

?تمدّن ما ایرانی‌ها در تدین ماست و لاغیر. ما اگر همین ظواهر را در بحث حلال و حرام، عمل کنیم، هیچ مشکلی نداریم. همان بیان نورانی حضرت امیر که فرمود «یئِسَتْ مَطَامِعُ الْأَعْدَاءِ»، نه ترامپ حق غلط‌کاری و فضولی را دارد، نه بیگانه حق اربده‌کشی را دارد، فرمود: تمام دشمنان ناامید هستند.

?شما همین کارهای عادی را بکنید، حلال و حرام خدا را رعایت کنید! احتکار نکنید، گران نفروشید، آنگاه دشمن ناامید می‌شود. وقتی این کار از ما برمی‌آید و هم می‌توانیم به بهشت برویم هم دنیا را بهشتی کنیم، چرا نکنیم؟ این ایام و این دعاها برای همین است.

?جلسه درس اخلاق در احمد آباد شهرستان دماوند
?97-5-25
#آیت_الله_جوادی_آملی

? Nashresra.ir
? @nashresrair
◀️ ارتباط با ما:
@nashresra_ad

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.