خردمند از ديدگاه قرآن

خردمند از ديدگاه قرآن

خداوند متعال در قرآن مي فرمايد براي خردمندان نشانه هايي است و کسي جز خردمندان، پند نمي گيرد. لطفا خردمند را از ديدگاه قرآن معرفي کنيد.

«(خدا) دانش و حكمت را به هر كس بخواهد (و شايسته بداند) مى ‏دهد؛ و به هر كس دانش داده شود، خير فراوانى داده شده است. و جز خردمندان، (اين حقايق را درك نمى ‏كنند، و) متذكر نمى ‏گردند.»(1)
ـ بيان لغوي
«أُولُوا الْأَلْبابِ» و «أُولي الْأَلْبابِ» از ريشه «لبب» در قرآن کريم 16 بار آمده است.
«الباب» از ريشه «لبب» به معناي مغز است، مثل مغز بادام و مغز گردو و… و در اصطلاح قرآني به معناي عقول، عقل، عقل خالص و پاک آمده است. لذا «الباب» به افراد صاحب تفکر و انديشه و درک، اطلاق مي شود.(2)
«الباب» يعني عقل خالص و عقلي که از هر آلودگي پاک است. «لُبّ» به معناي اصل و مغز هر چيزي است.(3)
ـ بيان تفسيري
كلمه «ألباب» جمع «لُب» است، و «لب» در انسان‏ ها به معناى عقل است، چون‏ عقل در آدمى مانند مغز گردو است نسبت به پوست آن، و لذا در قرآن «لب» به همين معنا استعمال شده، و گويا كلمه عقل به آن معنايى كه امروز معروف شده يكى از اسماء مستحدثه است، كه از راه غلبه استعمال اين معنا را به خود گرفته، و به همين جهت كلمه عقل، هيچ در قرآن نيامده، و تنها افعال مشتق شده از آن در قرآن استعمال شده است، مانند «يعقلون».(4)
اگر چه همه افراد (جز مجانين و ديوانگان) صاحب عقل ‏اند اما «اولوا الالباب» به همه آن ها گفته نمى‏ شود. بلكه منظور آن هايى هستند كه عقل و خرد خود را به كار مى ‏گيرند و در پرتو اين چراغ پر فروغ، راه زندگى و سعادت را مى ‏يابند.(5)
ـ معرفي «اولوا الالباب» (صاحبان خرد)
قرآن کريم در آيات 19 تا 24 سوره «رعد»، برخي از صفات و ويژگي هاي «اولوا الالباب» و صاحبان خرد را چنين بيان مي کند: تذکر پذير، وفا به عهد الهي، برقراري پيوندهاي الهي، ترس از خدا، ترس از بدي حساب، صبر براي خدا، برپا داشتن نماز، انفاق علني و سرّي، نيکوکاري، ياد خدا در هر حال، تفکر در آسمان و زمين.
هم چنين قرآن کريم سرانجام خردمندان را سرانجامي نيک(6) و جايگاه آن ها را در بهشت به همراه پدران و همسران و فرزندان صالح آن ها دانسته(7) در حالي که ملائکه در محضر آن ها هستند و به آن ها درود و سلام مي فرستند.(8)

پی نوشت:

1. بقره: 2/ 269.
2. قرشي، قاموس قرآن، دار الکتب الاسلاميه، ج6، ص176.
3. راغب اصفهاني، مفردات الفاظ القرآن، دار الشاميه، ص733.
4. طباطبايي، ترجمه تفسير الميزان، جامعه مدرسين، ج‏2، ص607.
5. مکارم شيرازي، تفسير نمونه، دار الکتب الاسلاميه، ج2، ص342.
6. رعد: 13/ 22.
7. رعد: 13/ 23.
8. رعد: 13/ 23 و 24.

پاسخگویی به سوالات دینی my.pasokhgoo.ir

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.