مشخصات انتظار بزرگ
1 – خوشبينی به آينده بشريت – درباره آينده بشريت نظرها مختلف است
، بعضی معتقدند كه شر و فساد وبدبختی ، لازمه لاينفك حيات بشری است و
بنابراين زندگی بی ارزش است و عاقلانهترين كارها خاتمه دادن به حيات و
زندگی است ( 1 ) .
بعضی ديگر اساسا حيات بشر را ابتر میدانند ، معتقدند كه بشر در اثر
پيشرفت حيرتآور تكنيك و ذخيره كردن انبارهای وحشتناك وسائل تخريبی ،
رسيده به مرحلهای كه به اصطلاح با گوری كه با دست خود كنده يك گام بيشتر
فاصله ندارد .
راسل در ” اميدهای نو ” ميگويد : ” . . . اشخاصی هستند – و از آن
جمله اينشتاين – كه به زعم آنها بسيار محتمل است
پاورقی :
1 – رجوع شود به كتاب جدال بامدعی – اسماعيل خوئی .
كه انسان دوره حيات خود را طی كرده باشد و در ظرف سنين معدودی موفق شود
با مهارت شگرف علمی خود ، خويشتن را نابود سازد ” .
بنابر اين نظريه ، بشر در نيمه راه عمر خود بلكه در آغاز رسيدن به بلوغ
فرهنگی به احتمال زياد نابود خواهد شد . البته اگر تنها به قرائن و شواهد
ظاهری قناعت كنيم اين احتمال را نميتوان نفی كرد .
نظريه سوم اينست كه شر و فساد لازم لاينفك طبيعت بشر نيست ، شر و
فساد و تباهی معلول مالكيت فردی است ، تا اين امالفساد هست ، شر و
فساد هم هست . مالكيت فردی معلول درجهای از تكامل ابزار توليد است و
با خواسته انسانها اين امالفساد از بين نمیرود ، ولی تكامل ابزار توليد و
جبر ماشين روزی ريشه اين ام الفساد را جبرا خواهد كند . پس آنچه مايه و
پايه خوشبختی است تكامل ماشين است .
نظريه چهارم اين است كه ريشه فسادها و تباهیها نقص روحی و معنوی
انسان است . انسان هنوز دوره جوانی و ناپختگی را طی میكند و خشم و شهوت
بر او و عقل او حاكم است . انسان بالفطره در راه تكامل فكری و اخلاقی و
معنوی پيش میرود . نه شر و فساد لازم لاينفك طبيعت بشر است و نه جبر
تمدن فاجعه خودكشی دسته جمعی را پيش خواهد آورد .
آيندهای بس روشن و سعادت بخش و انسانی ، كه در آن شر و فساد از بيخ و
بن بر كنده خواهد شد در انتظار بشريت است .
اين نظريه الهامی است كه دين میكند . نويد مقدس قيام و انقلاب مهدی
موعود در اسلام در زمينه اين الهام است .
2 – پيروزی نهائی صلاح و تقوا و صلح و عدالت و آزادی و صداقت برزور و
استكبار و ظلم و اختناق و دجل و ( دجالگری و فريب )
3 – حكومت جهانی واحد .
4 – عمران تمام زمين در حدی كه نقطه خراب و آباد ناشده باقی نماند .
5 – بلوغ بشريت به خردمندی كامل و پيروی از فكر و ايدئولوژی و آزادی
از اسارت شرائط طبيعی و اجتماعی و غرائز حيوانی .
6 – حداكثر بهره گيری از مواهب زمين .
7 – بر قراری مساوات كامل ميان انسانها در امر ثروت .
8 – منتفی شدن كامل مفاسد اخلاقی از قبيل زنا ، ربا ، شرب خمر ، خيانت
، دزدی ، آدمكشی و غيره و خالی شدن روانها از عقدهها و كينهها .
9 – منتفی شدن جنگ و بر قراری صلح و صفا و محبت و تعاون .
– ناسازگاری انسان و طبيعت .
هر كدام از اين ها نياز به تجزيه و تحليل و استدلال دارد ، اميدوارم كه
در آينده نزديكی اين مهم را انجام دهم ، در اين جا منظور ما صرفا
شناساندن ماهيت اين نويد و آرمان اسلامی است .