توطئه هاي معاويه در برابر بيعت مردم با امام حسن مجتبي(ع)

توطئه هاي معاويه در برابر بيعت مردم با امام حسن مجتبي(ع)
معاويه با شناختي که از امام حسن (ع) داشت و مي دانست آن حضرت در همه مسائل از جمله مسائل حکومتي و نبرد با ستمگران و سرکشان از سيره جدش رسول خدا صلي الله عليه و اله و پدرش امير مؤمنان  (ع) عدول نخواهد کرد، از همان آغاز در جهت رويارويي با آن حضرت به برنامه ريزي پرداخت و پس از مشورت با سياستمداران و صاحبنظران، تصميمات زير را به اجرا گذاشت.
1ـ با امام حسن  (ع) از موضع قدرت برخورد کرد و پاسخ نامه هاي آن حضرت را با همان شدت و تندي و لحن هشدار دهنده و تهديدکننده اي که در نامه هاي فرزند پيامبر صلي الله عليه و اله به وي بود، داد.
2ـ اعزام جاسوس و نيروهاي اطلاعاتي به قلمرو حکومت امام حسن  (ع) بويژه کوفه و بصره تا معاويه را نسبت به ميزان وفاداري مردم به امام  (ع) مطلع سازند و نيز در ميان مردم به سمپاشي بپردازند.
3ـ ارسال نامه هايي براي بزرگان عرب و رؤساي قبايل و تطميع آنها با رشوه هاي کلان و وعده مناصب دولتي. انجام اين سياست موکول به وصول گزارش جاسوسان اعزامي شد.
4ـ بسيج نيرو و گردآوري سپاه به منظور دست اندازي و تجاوز به قلب سرزمين هاي اسلامي تحت قلمرو امام (ع). معاويه در نامه اي به کارگزاران خويش ضمن ابراز خوشحالي از شهادت حضرت علي  (ع) و نابساماني اوضاع کوفه و پراکندگي ياران امام و اعلام وفاداري اشراف کوفه نسبت به حکومت شام، از آنان خواست همراه سپاهشان به سوي وي حرکت کنند که زمان انتقام فرا رسيده است. معاويه پس از گردآوري نيروي لازم در پيش روي به سوي عراق تا پل منبج رسيد. همين عوامل سبب ساز صلح امام حسن مجتبي شد .
کتاب تاريخ تحليلي پيشوايان عليهم السلام – http://rasekhoon.net

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.