فصل 5. كتابهاى آسمانى

فصل 5. كتابهاى آسمانى
كتابهاى آسمانيى كه بر پيامبران و رسولان الهى عليهم السلام نازل شده و با قلم عقلى بر لوح نفوس روشن و صحيفه دلهاى نورانى آنان نوشته شده چند كتاب است ، از جمله : كتاب تورات است كه به لغت عبرى نازل شد و نخست بر قلب موسى عليه السلام و سپس بر الواح زبرجدى نگاشته گرديد ((و در نسخه آن هدايت و رحمت است براى كسانى كه از پروردگارشان بيم دارند)) (1192)، و ((در آنها هدايت و نور است كه پيامبران كه اهل تسليم اند با آن براى يهوديان حكم مى كنند و نيز مردان الهى و دانشمندان يهود كه امانتدار كتاب الهى هستند و بر آن گواهند براى آنان حكم مى نمايند)) (1193)، و سپس آن را در ((ورقهايى نوشتند كه آنها را آشكار نموده و بسيارى را پنهان مى دارند.)) (1194)
و ديگر انجيل است كه به لغت سريانى بر قلب عيسى عليه السلام نازل شد و ((در آن هدايت و نور است و كتاب پيش از خود يعنى تورات را تصديق مى كند و مايه هدايت و پند است براى پرواپيشگان )). (1195)
و ديگر زبور است كه بر قلب داود عليه السلام نازل گشت و خداوند در آن ((بعد از ذكر (تورات ) نوشته كه زمين را بندگان شايسته من به ارث خواهند برد)). (1196)
و ديگر فرقان است كه بر قلب پيامبر ما صلى الله عليه و آله كه خاتم و سرور انبياست نازل شده ((به زبان عربى روشن )) (1197) كه ((كتابهاى آسمانى پيشين را تصديق مى كند و بر آنها سيطره دارد.)) (1198) و در آن علوم بزرگ الهى نهفته كه پيامبر صلى الله عليه و آله آنها را مى آموخت ، چنانكه خداوند فرموده : ((و تو را آنچه نمى دانستى آموخت ، و فضل خدا بر تو بزرگ است )). (1199) و اخلاق كريمانه الهى در آن است و پيامبر صلى الله عليه و آله بدان اخلاق آراسته بود چنانكه گذشت . و ما برخى از مطالب كتابهاى چهارگانه (تورات ، انجيل ، زبور و قرآن ) را در باب معجزات آورديم و به خواست خدا فضائل قرآن را در بابى جداگانه خواهيم آورد.
و ديگر صحف ابراهيم عليه السلام است كه بيست صحيفه ، صحف ادريس ‍ عليه السلام كه سى صحيفه و صحف شيث بن آدم عليه السلام كه پنجاه صحيفه بوده است ، چنانكه از اميرمؤ منان عليه السلام روايت گرديده است . (1200)
از ابى ذر رضى الله عنه روايت شده كه به رسول خدا صلى الله عليه و آله عرضه داشت : صحف ابراهيم چه بوده ؟ پيامبر صلى الله عليه و آله فرمود: اى اباذر (اين آيات را) بخوان : قد افلح من تزكى … (1201) ((تحقيقا رستگار شد آن كه به پاكى پرداخت (يا زكات داد)، و نام پروردگارش را ياد كرد و نماز گزارد، بلكه شما زندگانى دنيا را ترجيح مى دهيد، حال آنكه آخرت بهتر و باقى تر است ، اين نكته ها در صحيفه هاى پيشين آمده ، در صحيفه هاى ابراهيم و موسى )).

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.