ساير اثار امام سجاد(ع)

ساير اثار امام سجاد(ع)
رساله حقوق: متن اين رساله از قول ابوحمزه ثمالي در منابع شيعه همچون تحف العقول عن آل الرسول اثر حسن بن علي بن شعبه حَرّاني . و خصال شيخ صدوق و بحار الانوار علامه محمدباقر مجلسي آمده است. مباحث اين رساله پنجاه حق درباره وظايف و تکاليف و حقوق خصوصي و اجتماعي انسان در عرصه هاي گوناگون حيات براي اصلاح بحران ها و آسيب هاي اجتماعي مي باشد. در اين رساله حق خداوند، اعضا و جوارح، عبادات، معلم و مردم، والدين، همسر و فرزند، همسايه و دوست، بزرگسالان و خردسالان، هم کيشان و اهل ذمه آمده است.
دعاي سحر مشهور به ابوحمزه ثمالي: اين دعا را امام زين العابدين ساير اثار امام سجاد(ع)    در سحرهاي ماه رمضان مي خواند. متن اين دعا نشان از مقامات معنوي و عرفاني والاي امام سجاد ساير اثار امام سجاد(ع)    دارد.
زيارت امين الله: اين زيارت نامه با بيان فصيح و بليغ امام سجاد ساير اثار امام سجاد(ع)    درباره مقام و منزلت امير مؤمنان علي ساير اثار امام سجاد(ع)    و مناجات و راز و نياز با خداوند بيان شده است.
هنر والاي امام سجاد ساير اثار امام سجاد(ع)    در بيداري وجدان جامعه و برانگيختن احساس گناه و ندامت در مردم است تا بيشتر به حقوق الهي خاندان رسالت آشنا گردند. آن حضرت در قالب دعاي عرفه، انديشه سياسي را درباره اداره جامعه چنين بيان فرموده است: «پروردگارا بر پاکان اهل بيت رحمت فرست که آنان را براي امر خودت برگزيدي و کليدداران خزائن علم تو و نگهبانان دين و خلفاي تو در روي زمين و حجت هاي فروزان تو بر بندگان تو باشند، تو آنان را از پليدي ها برکنار داشته اي و مقرر فرموده اي که ميان تو و بندگان تو وسيله اي باشند و به سوي بهشت تو راه بنمايند». آن حضرت در دعاي عيد قربان و نماز جمعه، اقامه و خواندن خطبه اين دو نماز را حق خلفاي برگزيده و امناي والا مرتبه الهي دانسته که از سوي ستمگران به زور غضب شده و خلفاي الهي را مغلوب و مقهور گردانيده اند.

http://www.al-shia.org/html/far/2ahl/sireh/06/shaban-01.htm

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.