روح القدس

آيه شماره 253  از سوره مبارکه بقره
روح القدس

تِلْكَ الرُّسُلُ فَضَّلْنَا بَعْضَهُمْ عَلَى بَعْضٍ مِّنْهُم مَّن كَلَّمَ اللّهُ وَرَفَعَ بَعْضَهُمْ دَرَجَاتٍ وَآتَيْنَا عِيسَى ابْنَ مَرْيَمَ الْبَيِّنَاتِ وَأَيَّدْنَاهُ بِرُوحِ الْقُدُسِ وَلَوْ شَاء اللّهُ مَا اقْتَتَلَ الَّذِينَ مِن بَعْدِهِم مِّن بَعْدِ مَا جَاءتْهُمُ الْبَيِّنَاتُ وَلَكِنِ اخْتَلَفُواْ فَمِنْهُم مَّنْ آمَنَ وَمِنْهُم مَّن كَفَرَ وَلَوْ شَاء اللّهُ مَا اقْتَتَلُواْ وَلَكِنَّ اللّهَ يَفْعَلُ مَا يُرِيدُ
برخى از آن پيامبران را بر برخى ديگر برترى بخشيديم از آنان كسى بود كه خدا با او سخن گفت و درجات بعضى از آنان را بالا برد و به عيسى پسر مريم دلايل آشكار داديم و او را به وسيله روح القدس تاييد كرديم و اگر خدا مى ‏خواست كسانى كه پس از آنان بودند بعد از آن [همه] دلايل روشن كه برايشان آمد به كشتار يكديگر نمى‏پرداختند ولى با هم اختلاف كردند پس بعضى از آنان كسانى بودند كه ايمان آوردند و بعضى از آنان كسانى بودند كه كفر ورزيدند و اگر خدا مى ‏خواست با يكديگر جنگ نمى ‏كردند ولى خداوند آنچه را مى‏خواهد انجام مى‏دهد
انبیا، مقامى بس والا دارند. «تلك» اشاره به دور ومقام والاست.
انبیا، همه در یك رتبه نیستند. یگانگى در هدف، مانع بعضى كمالات ویژه و برترى‏هاى خاصّ نیست. «فضّلنا بعضهم على بعض»
تجلیل از انبیاى گذشته لازم است. موسى وعیسى علیهما السلام در آیه تكریم شده‏اند. «من كلّم اللّه… عیسى‏بن مریم»
سنّت و قانون خداوند، آزاد گذاشتن انسان است. او مى‏تواند مردم را به اجبار به راه حقّ وادار كند، امّا رشد واقعى در سایه آزادى است. در این آیه دو بار مى‏خوانیم كه اگر خدا مى‏خواست، اختلاف و نزاعى میان مردم ایجاد نمى‏شد. «و لو شاء اللّه»
ریشه‏ى اكثر اختلافات، هوس‏ها، حسدها و خودبینى‏هاست، نه جهل و ناآگاهى. «من بعد ما جائتهم البیّنات»
راه انبیا، همراه با دلیل روشن است. «بیّنات»
اختلافات اعتقادى، از عوامل پیدایش جنگ‏هاست. البتّه دین منشأ اختلاف نیست، بلكه مردم اختلاف مى‏كنند. «ولو شاء اللّه ما اقتتل… ولكن اختلفوا»
اختلاف عقائد مردم، دلیل اختیار آنها است. «فمنهم من امن و منهم من كفر»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.