? بسوی جامعه‌ی شایسته / جلسه ٤

? بسوی جامعه‌ی شایسته / جلسه ٤

✅ جامعه‌ی شایسته، جامعه‌ای است که در آن تمام مصالح مادی و معنوی بشر فارغ از جنسیت، نژاد، مذهب و قومیت تأمین می‌شود. ٥ شاخص ایمنی برای جامعه صالح لازم است: امنیت در حوزه‌های جانی، مالی، عِرض و آبرو، اجتماعی، معنوی.

✅ لازمه رسیدن به آن جامعه، #مکارم_اخلاق است. یکی از این مکارم، #صدق است یعنی راستگویی. مؤمن تحت هیچ شرایطی دروغ نمی‌گوید نه شوخی و نه جدی. نه دروغ بزرگ می‌گوید و نه دروغ کوچک!
یکی از مصادیق دروغ کوچک، تعارفات بی‌جاست که متأسفانه در بین ما رواج دارد. از دلایل رواج دروغگویی اینست که گفتن دروغ و شنیدن آن، شیرین و دوست داشتنی شده است.

✅ توریه، روشی است برای فرار از دروغ. توریه یعنی کلام را دو پهلو بیان کردن، طوریکه شنونده یک چیز می‌فهمد، ولی منظور گوینده چیز دیگری بوده است. توریه، هرگز مصداق دروغ نیست. البته هرکسی هم قدرت توریه ندارد.

✅ در دوران تقیه، شخصی نزد یکی از علماء شیعه رفت و پرسید خلیفه بعد از پیامبر کیست؟ گفت: “مَن بِنتُه فی بَیتِه” کسیکه دخترش در خانه اوست.
شنونده فکر کرد مراد ابوبکر است که دخترش عایشه در خانه پیامبر است. اما منظور عالم شیعه این بود که خلیفه، علی بن ابیطالب (ع) است که دختر پیامبر در خانه‌ی اوست.

⬅️ در شرع مقدس، دروغ مصلحت آمیز وجود ندارد. دروغ بطور مطلق نفی شده است.

⭕️ اولین قدم برای تهذیب نفس، احیاء مکارم اخلاق در رفتار است.
________________________
حجةالاسلام والمسلمین #علوی_تهرانی
گزیده جلسه شهادت امام صادق (ع) ۱۳۹٥
@Fares_ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.