? بسوی جامعه‌ی شایسته / جلسه ٥

? بسوی جامعه‌ی شایسته / جلسه ٥

✅ گفتیم که جامعه شایسته، همان مدینه فاضله است که در مکاتب فلسفی از آن صحبت می‌شود. ما برای رسیدن به این جامعه، از منطق وحی پیروی می‌کنیم. کلام وحی، #مکارم_اخلاق را بعنوان راه کمال جامعه معرفی می‌کند.

✅ اولین ویژگی مکارم اخلاق، #سخاوت بود که بحث شد. دومین مساله #صدق است. عرض کردیم که چیزی به نام دروغ مصلحت آمیز در شرع وجود ندارد.

✅ دروغ، کلامی خلاف واقع یا خلاف اعتقاد است که به قصد فریب فرد مقابل بیان می‌شود. ٤ قسم دروغ داریم: شوخی، جدّی، کوچک و بزرگ. در روایات هر ٤ قسم آن، نهی شده است. دروغ حتی برای شوخی هم جایز نیست، اگرچه برای خنداندن مردم باشد. پیامبر اکرم خطاب به ابوذر فرمودند: وای به حال کسیکه دروغ بگوید تا مردم بخندند! پیامبر اهل شوخی بودند اما در شوخی دروغ نمی‌گفتند.

✅ امام صادق فرمودند: “از دروغ بپرهیز چه کوچک باشد چه بزرگ، وقتی آدمی دروغ کوچک را می‌گوید بسمت دروغ بزرگ می‌رود”
دروغ کوچک، دروغی است که هنوز موجب تغییر در طبیعت انسان نشده است.

✅ ما در برقراری ارتباط با خدا و پیامبر و اهل بیت، ۲ گونه رفتار داریم:
۱. گاهی به آنها دروغ می‌بندیم
۲. گاهی به آنها دروغ می‌گوییم

✅ امام صادق فرمودند: دروغ بستن به خدا، پیامبر و جانشینان ایشان، گناه کبیره است. خداوند در قرآن می‌فرماید: “به یقین کسانیکه به خدا دروغ می‌بندند، رستگار نخواهند شد” [نحل/۱۱٦]

✅ از جمله موارد دروغ بستن به خدا در قرآن، شریک قائل شدن برای خداست. توحید، باید مانع از گناه شود. به همان اندازه که به گناه نزدیک می‌شویم، از توحید دور می‌شویم. کسیکه از حقیقت توحید دور می‌شود، در حال نزدیک شدن به وادی شرک است حتی اگر چنین کسی نماز بخواند.

⭕️ما در ظاهر موحد هستیم اما نه زندگی موحدانه را بلدیم و نه دنبال یادگیری آن هستیم.
________________________
حجةالاسلام والمسلمین #علوی_تهرانی
گزیده جلسه شهادت امام جـواد (ع) ۱۳۹٥
@Fares_ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.