? #فضائل_پیامبر_اکرم / قسمت ۲

? #فضائل_پیامبر_اکرم / قسمت ۲

✳️ حسن خلق، روش تبلیغی پیامبر است. هدف پیامبر آشنایی مردم با مکتب اسلام است و ابزار ایشان، #حسن_خلق است. کمتر شنیده شده که پیامبر با فردی مواجه شوند و بخواهند او را با برهان و استدلال مسلمان کنند. مکتب اخلاقی ایشان، راه رسیدن مردم به خداست.

? این اخلاق، اعطایی خداوند نیست. این حُسن خلق از صفات پیامبر است که خدا آن را ستایش کرده است.

✳️ سخاوت نفس، ویژگی خاص پیامبر است.
ما دو نوع سخاوت داریم. یکی سخاوت بذل است و دیگری سخاوت نفس. سخاوت بذل، داشتن مال است به حدی که آدمی بتواند آن را به دیگران ببخشد. اما #سخاوت_نفس ، طلب نکردن چیزی است که در دست مردم است در حالیکه نهایت احتیاج به آن وجود دارد. تعبیر عموم مردم از این صفت، بلندنظری است.

? در #قرآن آمده وقتی پیروان پنج پیامبر الهی؛ هود، صالح، لوط، نوح و شعیب، به آنان گفتند ما می‌خواهیم برای تو مزد قرار بدهیم، در پاسخ شنیدند ما از شما مزد نمی‌خواهیم، مزد ما بر عهده خداست.
[سوره شعراء/آیات ۱۰۹، ۱۲۴، ۱۴۵، ۱۶۴ و ۱۸۰]

? اما پیامبر اکرم در برابر همین گفته امت خود فرمودند: “من از شما اجری نمی‌خواهم، مگر #مودت #ذی_القربی ”
تفاوت پاسخ پیامبر با انبیاء در چیست؟ تفاوت در اینست که اجر و مزد پیامبر، تنها به سود امت است. خدا به پیامبرش فرمود: “بگو: هر اجری از شما خواسته‌ام برای خود شماست، اجر من تنها بر خداست، و او بر همه چیز گواه است” [سبأ/۴۷] محبت #اهل_بیت به سود امت پیامبر است.
لذا پیامبر فرمودند: ” #محبت من و خاندانم در صد جا به کارتان می‌آید که حالات آن عظیم است”

✳️ خصوصیت بارز پیامبر، #رحمت_با_خلق است. خداوند در وصف ایشان فرموده که پیامبر، #رحمت برای همه‌ی خلایق است. فقط منحصر به مسلمانان نیست بلکه برای همه عوالم وجود است.

? خدا به پیامبر فرمود: “تا زمانیکه تو در میان مردم هستی، من مردم را عذاب نمی‌کنم”
امت جناب لوط، دچار گناهی بودند، خداوند تحمل نکرد و از نفرین پیامبر، عذاب فرستاد. اما در جامعه امروزی ما، کسانیکه دچار همان گناه هستند سندیکا دارند ولی آن عذاب نازل نمی‌شود. این مصداق آیه است که فقط برکت وجود رسول اکرم است.

? امتهای گذشته، #دیانت و #معنویت را به تمسخر می‌گرفتند و در مقابل، عذاب نازل می‌شد. امروزه چقدر مواجه با تمسخر #دین و #دینداری هستیم، اما خداوند عذابی مانند عذاب امت نوح نازل نمی‌کند. چون همه‌ی دنیا، سر سفره رحمت پیامبر هستند.

⭕️ بواسطه‌ی این چهار خصوصیت است که خداوند پیامبر را بر سایر انبیاء برتری داده است. این صفات به ذات پاک پیامبر بازمی‌گردد و به همین خاطر، مبعوث به #رسالت شده است.
________________________
حجةالاسلام والمسلمین #علوی_تهرانی
گزیده جلسه ۲ / #فضائل_پیامبر_اکرم
@Fares_ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.