#سلسله_مراتب_معرفت به امام زمان(عليه السلام)

#هدف_نهایی_دین و #ظهور_امام_زمان

#سلسله_مراتب_معرفت به امام زمان(عليه السلام)

#علامه_مصباح_یزدی

?? بنگريم كه مرتبه #معرفت ما به امام زمانمان ارواحنا فداه تا چه #حدّ است و ولىِّ امرمان را به چه #اوصافى (ظلم‌ستيزى، عدالت‌گسترى، آبادسازى، دانش‌گسترى، يا…) مى‌شناسيم.

??همه، حضرت را در جايگاه برپا كننده #عدل و #داد و #مبارزه كننده با #ظلم و #ظالمان مى‌شناسند؛ #اما آيا برقرارى عدل جهانى #هدف_نهايى از ظهور حضرت است يا برقرارى #عدل، خود #مقدمه‌اى براى يك #هدف_والاتر است؟

??بدون شك مشخّصه خاصّى كه در روايات براى حضرت ذكر شده، اين است كه يَمَلأُ اللّهُ بِهِ الأَرضَ قِسطاً وَ عَدلا بَعدَمَا مُلِئَت ظُلماً وَ جَوراً( بحارالانوار، ج 37، ص 2، باب 49)؛ خداوند به دست او زمين را از عدل و داد پر كند؛ پس از آن كه از ظلم و بيداد پر شده باشد. علاقه بسيارى از مردم نيز به امام زمان(عليه السلام) بدين جهت است كه حضرت، بساط ظلم و بيداد را از روى زمين برمى اندازد و بساط عدل و داد را در آن مى‌گستراند؛ #ولى اين، #هدف_نهايى_نيست. درست است كه حتّى بعثت تمام انبيا نيز براى برقرارى #عدل بر روى زمين بوده است: لِيَقُومَ النّاسُ بِالْقِسْطِ؛(حدید/25) #ولى_برقرارى_عدل_جهانى، #هدف_نهايى_نيست. اين هدف، خودش هدف #والاترى دارد. ِصرف اين كه مردم در زمين عادلانه رفتار كنند؛ به يك ديگر ستم روا ندارند و زندگى منظّم و آسوده‌اى داشته باشند، #هدف_نهايى_آفرينش_نيست.

??با اين چيزها، انسان، شريف‌تر از زنبور عسل هم نمى شود تا چه رسد كه از ملائكه برتر شود؛ چرا كه زندگانى زنبورهاى عسل، از زندگانى انسان‌ها خيلى #منظّم‌تر و #عادلانه‌تر است.

?امام زمان(عليه السلام)، گسترش‌بخشِ #معرفت و #عبودیت_حق

??امام راحل رضوان اللّه تعالى عليه در بيان #هدف از برقرارى نظام اسلامى فرمود: هدف از برقرارى حكومت اسلامى، تنها برقرارى #عدل_نيست. #هدف_نهايى چيز ديگرى است؛ هدف، #معرفت_اللّه است.(1)

برقرارى #حكومت_اسلامى و #گستراندن_عدل در روى زمين به دست تواناى حضرت ولى عصر عجّل اللّه تعالى فرجه الشريف، خود #مقدمه‌اى_براى_تأمين_هدف_والاترى است و آن اين كه زمينه‌اى فراهم شود تا بيش‌تر انسان‌ها بتوانند به بيش ترين #مراتبِ_معرفتِ لايق برسند.

??وجود ستم‌ها و نابرابرى‌ها سبب مى‌شود تا انسان‌ها درگير مسائل #مادى زندگى شوند و به جان هم بيفتند و بدين سان، فرصتى براى #رشد_معنوى و #تكامل_روحى خويش نيابند. هنگامى كه بساط #ظلم برچيده شد و در پرتو #حكومت_عدل_جهانى، زندگى عادلانه‌اى براى همه افراد بشر برقرار شد، تازه براى انسان‌ها زمينه‌اى فراهم مى‌شود كه به سوى #هدف_نهايى_خلقتشان حركت كنند:

«وَعَدَ اللّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَ عَمِلُوا الصّالِحاتِ لَيَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِي الْأَرْضِ كَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَلَيُمَكِّنَنَّ لَهُمْ دِينَهُمُ الَّذِي ارْتَضى لَهُمْ وَ لَيُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْناً يَعْبُدُونَنِي لا يُشْرِكُونَ بِى شَيْئاً.(نور/55)

خداوند به كسانى كه #اهل_ايمان و #عمل_صالح و داراى شايستگى رهبرى جامعه عدل الهی باشند، وعده داده است كه آنان را وارثان زمين كند و حكومت زمين را به دستشان سپارد و به ايشان قدرت بخشد تا #دينى را كه خداوند براى انسان‌ها پسنديده است، در جهان #حاكم كنند، و پس از دوران ترس و اضطراب و ناامنى شان، به امن و امان رساند.

?اين آيه، در اين جا تمام نمى شود؛ بلكه در خاتمه هدف والاترى را بيان مى‌كند كه همه امور پيشين #مقدمه آن است: يَعْبُدُونَنِي لا يُشْرِكُونَ بِى شَيْئاً؛ تا آن كه فقط مرا بپرستند و هيچ چيزى را شريك من نسازند.

??آرى، در پرتو #حكومت_صالحان بايد #عدل_جهانى برقرار، و بساط ستم برچيده شود؛ دين خدا #حاكميت يابد و #امنيت_كامل همه جا را فراگيرد تا بساط #شرك از روى زمين برچيده شود و شرايط « #پرستش_خداوند» بر روى آن فراهم آيد.
_________________

1-حضرت امام(رحمه الله) در جايى ديگر مى‌فرمايد: «عمده بعثت رسل و انزال كتب براى مقصد شريف #معرفة_الله بوده كه سعاداتِ دنيويه و اخرويه در سايه آن حاصل آيد». (چهل حديث، ص 660)

آفتاب ولایت،ص 21-22

➕✅ @mesbahyazdi_ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.