??هدف خداوند از خلقت آسمان و زمین «خودسازی انسان» است??

?????????
#خودسازی_و_اخلاق
#آیت_الله_حائری_شیرازی
جلسه هشتم ،مورخ 95/9/22

??هدف خداوند از خلقت آسمان و زمین «خودسازی انسان» است??

?صریح ترین «ضرورت خودسازی انسان» در سوره مبارکه شمس چنین بیان شده است که خداوند ابتدا شگفتی های آسمان را مورد بحث قرار داده و سپس به شگفتی های زمین پرداخته و «ضرورت خود سازی انسان»  را به عنوان هدف غایی خلقت بیان می دارد.

می فرماید:«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ وَالشَّمْسِ وَضُحَیهَا ؛ وَالْقَمَرِ إِذَا تَلَیهَا ؛ وَالنَّهَارِ إِذَا جَلَّیهَا … وَ قَدْ خَابَ مَنْ دَسَّیهَا». خداوند بعد از آن که ۱۱  قسم یاد می کند، بر مساله اصلی که هدف غایی خلقت است تاکید فرموده و ضرورت خود سازی را بیان داشته و می فرماید: «قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَكَّیهَا ؛ وَقَدْ خَابَ مَنْ دَسَّیهَا =  هر كس نفس خود را پاك گردانيد، قطعا رستگار شد؛ و هر كس آلوده‏ اش ساخت، قطعا در باخت». پس تزکیه نفس هدف غایی خلقت آسمانها و زمین است.

اکنون در چند مرحله، به شگفتی های آسمان و زمین و نفس انسان می پردازیم:
مرحله اول) این آیات از قسم به خورشید شروع شده و بعد قسم به نور خورشید می رسد. یعنی نور خورشید از نظر عظمت معادل خود خورشید است. چرا؟ چون این نور است که نمی  گذارد آب دریاها منجمد شود و گرم و مایع شود. با این نور درختان، انسان و حیوان را جبران می کنند. یعنی آنچه انسان از اکسیژن و غذا مصرف کرده و تبدیل به سم کرده، درخت به کمک نور خورشید تبدیل به غذا می کند. معنی سیستم همین است. یک طرف مصرف کننده است، یک طرف تولید کننده است؛ یکی سم تولید می کند، دیگری سم مصرف می کند؛ یکی غذا مصرف می کند و دیگری تولید می کند. درخت گاز کربنیک را می خورد و اکسیژن پس می دهد. ضحایِ شمس مانند خود شمس است.

?مرحله دوم) دراین مرحله می فرماید: قمر را ببین! ماه را با زمین مقایسه کن! زمین در هر 24 ساعت به دور خود می چرخد و نور و تاریکی و گرما و سرما را مخلوط می کند و انسان در این مخلوط زندگی می کند. ولی یک طرف ماه، همیشه سمت خورشید و گداخته است و طرف دیگر در تاریکی است، نور ماه به خاطر گداختگی آن است.

?مرحله سوم و چهارم) در این دو مرحله، خداوند به آسمان مادی و آسمان معنوی وجود انسان پرداخته و می فرماید:«وَالنَّهَارِ إِذَا جَلَّیهَا ؛ وَاللَّيْلِ إِذَا يَغْشَیهَا = سوگند به روز، هنگامی که [زمين را] روشن گرداند».  روز و شب ربطی به خورشید ندارد. روز خورشید را آشکار می کند و شب پنهانش می کند.

«وَالسَّمَاءِ وَمَا بَنَاهَا، وَالْأَرْضِ وَمَا طَحَاهَا» آنچه آسمان و ریشه های وجودی اش را می سازد، بحث دیگری است و نیاز به زمان دیگری دارد. زیرا آسمانی که در آن ستاره را می بینید، آسمان این دنیاست. اما آسمان هفت گانه یک امر معنوی و روحانی است.

✨خداوند درمورد آسمان معنوی وجود انسان می فرماید: «يَعْلَمُ مَا يَلِجُ فِي الْأَرْضِ وَمَا يَخْرُجُ مِنْهَا وَمَا يَنْزِلُ مِنَ السَّمَاءِ وَمَا يَعْرُجُ فِيهَا = آنچه در زمين درآيد و آنچه از آن برآيد و آنچه در آن بالارود [همه را] مى‏ داند» (حدید /4). طوری معنی آسمان های معنوی را بیان می کند که اهلش بفهمند. خداوند می داند آن چه به زمین می رود و آن چه خروج می کند، «واردات» زمین را «یلجُ» و  «صادرات» آن را «یَخرُجُ» می گوید و نسبت به آسمان عبارت دیگری به کار می برد، صادرات را «یَنزِلُ» و واردات را «یَعرُجُ» می گوید. آسمان های هفتگانه امور معنوی و روحانی هستند. اما آنچه با چشم می بینیم، آسمان دنیاست.
مطالعه ادامه مطلب در ⬇️⬇️⬇️
montazer.ir/node/5870
?????????
کانال رسمی #موسسه_منتظران_منجی عج
telegram.me/montazer_ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.