اراده الهی

قرآن

آيه شماره ٥٤  از سوره مبارکه اسراء
اراده الهی

رَّبُّكُمۡ أَعۡلَمُ بِكُمۡۖ إِن يَشَأۡ يَرۡحَمۡكُمۡ أَوۡ إِن يَشَأۡ يُعَذِّبۡكُمۡۚ وَمَآ أَرۡسَلۡنَٰكَ عَلَيۡهِمۡ وَكِيلٗا
پروردگار شما به شما داناتر است، اگر بخواهد بر شما رحمت مى‏آورد، یا اگر بخواهد (به خاطر كردارتان) شما را عذاب مى‏كند. و ما تو را به عنوان وكیل مردم نفرستادیم (تا به ایمان آوردن مجبورشان كنى).
 1- به ایمان خود مغرور نشویم. «ربّكم اعلم بكم»
2- -سخن از رحمت و عطوفت، پیش از قهر و عذاب است. «یرحمكم، یعذّبكم»
3- انسان باید بین خوف و رجا باشد. «یرحمكم، یعذّبكم»

=======================

مثل نسیم، آمدنت ناگهانی است
مثل شمیم یاس، حضور تو آنی است
مثل بهار، در همه جا پخش می شود
اخبار سبز صبح ظهورت جهانی است

شاعر: سید محمد میر هاشمی

===============

معصوم شناسی

زنی که به امام علی علیه السلام فحاشی کرد‼

پس از جنگ جمل، صفیه مادر طلحه ، تا امام علی علیه السلام را دید به او دشنام داد.
امیرالمومنین اعتنایی به فحاشی صفیه نکردند.
اما اهانت های صفیه همچنان ادامه داشت.
یکی از اصحاب ، خشمگین شد و به امام علی گفت: یا امیرالمؤمنین! چرا پاسخش را نمی دهید؟ امام علی علیه السلام فرمود: خداوند به ما امر كرده است كه به زن ها تعرض نكنیم؛ حتی اگر كافر باشند. پس چگونه می شود به زنی که مسلمان است تعرض كرد؟
طبری، تاریخ طبری(چاپ بیروت) – جلد ۳ – صفحه ۵۴۴

================

حدیث

  جوانمردی

امام علی علیه السلام
لَمّا سُئلَ عَنِ المُروءَةِ لاتَفعَلُ شيئاً في السِّرِّ تَستَحيي مِنهُ في العَلانِيَةِ
 در پاسخ به سؤال: مردانگى چيست؟ ـ فرمود: اين كه در نهان كارى نكنى كه آشكارا از انجام آن شرم داشته باشى(تحف العقول، ص223 )

===========

احکام

مستدعى است حدود ارتباط مردان و زنان مسلمان با يكديگر در عرصه جامعه را بيان فرماييد.
ج) بر هر زن و مرد مكلفى شرعاً واجب است در تماس و نشست و برخاست با جنس مخالف حريم ضوابط شرعى و مقررات اسلامى را دقيقاً مراعات نمايند و از هرگونه عمل و رفتارى كه آميخته به ريبه و يا موجب ترتب فتنه و فساد باشد، جداً احتراز نمايند.

======================

شهدا

 

من با کمالِ میل به این جبهۀ مقدّس می‌روم [که] برای پیروزی اسلام است؛ چون ما به خودمان تعلّق نداریم، یعنی خَلق نشده‌ایم تا راحت‌طلب یا در پی آسایش دنیوی باشیم. در آخر، ما باید به سراغِ مرگ برویم. مگر انسان یک‌دفعه بیشتر می‌میرد؛ پس چه بهتر که آن یک‌دفعه هم در راه خدا باشد. شهید یدالله خلیل‌وند دیزجی

 وقتي زنگ مي زدم و مي خواستم به خانه شان بروم، موقع برگشت مرا تا پله هاي هواپيما همراهي مي كرد و سپس خودش به محل كارش كه در ميدان توپخانه بود، راهي مي شد. وقت اذان، سجاده را پهن مي‌كرد، كفش هايم را جفت مي كرد، رختخوابم را پهن و جمع مي كرد.
صیاد شیرازی
منبع : شاهد یاران/ روایت مادرش
منبع کلام شهدا:سايت وصيت

 

===============

مشاوره

شوخ طبع بودن امام علي علیه السلام

ائمه شوخ طبع بودند ولي اين شوخ طبعي آنها به جا و متعدل بود و سبب آزار ديگران و باز داشتن ايشان از حقيقت و وظايف نمي شد.
برخي براي توجيه شوخي هاي افراطي خود مي گويند امام علي هم خيلي شوخ طبع بودند طوري كه معاويه اشكال مي كند كه نمي دانم ايشان چه طوري با اين همه شوخي كه مي كنند مي تواند حكومت داري هم بكنند و مدير سياسي باشند.
اين نوعي مغالطه و پدر سوخته بازي است: تخريب با لعاب تعريف.
در مورد علي بن ابي طالب(ع) نقل شده كه وي شوخ طبع بود و همين شوخ طبعي نيز بهانه مخالفان او گشت تا حضرت را از گردونه خلافت كنار بزنند و چنين وانمود كنند كه يك فرد خوش مشرب و شوخ طبع، نمي تواند رهبري مسلمين را عهده دار شود. اهل مزاح بودن و بذله گويي آن حضرت، حتي از زبان مخالفان او هم نقل شده است. عمروعاص، معاويه و عمر، سخناني دارند كه گوياي اين ويژگي در آن حضرت است. خود حضرت با شگفتي ياد مي كند كه عمروعاص در منطقه شام، چنين وانمود و تبليغات مي كند كه فرزند ابوطالب، مزاح گر و بذله گو و بازيگر است!تا چهره ناخوشايندي از وي در اذهان شاميان ترسيم كند.
معاويه گفته است: خدا اباالحسن (علي بن ابيطالب) را رحمت كند، كه خندان و گشاده رو و اهل فكاهي بود! او مي خواست اين را به عنوان نقطه ضعف حضرت قلمداد كند.
در حالي كه امام علي پاسخ مي دهند كه ياد خدا و معاد ذهن و فكرم را به خود مشغول كرده است. ایشان می‌فرماید:
«مرا از پسر زانیه تعجب است، که به مردم شام وانمود مى‌ کند که در من شوخ طبعى است، و انسانى بازیگرم، شوخى مى ‌کنم و در بازى کردن کوشایم.
او به باطل سخن گفته، و با این‌گونه سخن مرتکب گناه شده. بدانید که بدترین گفتار دروغ است.
او در سخن راندن دروغ مى‌ گوید، و وعده مى‌ دهد و تخلف مى‌ کند؛ چون درخواست مى‌ کند اصرار مى‌ ورزد، و چون از او درخواست شود بخل مى ورزد،
به عهدش خیانت مى‌ کند و قطع رحم مى‌ نماید، و چون به میدان جنگ آید براى شعله ‌ور ساختن جنگ چه امر و نهى‌ ها مى‌ کند، البته پیش از بیرون آمدن شمشیرها از غلاف!!،
و چون جنگ آغاز شود بزرگ‌ترین حیله‌ اش براى نجات خود، نشان دادن عورتش به مردم است!
به خدا قسم، یاد مرگ مرا از بازى باز مى‌ دارد، و نسیان آخرت او را از گفتن حق مانع مى‌ شود. او با معاویه بیعت نکرد مگر به شرط بخشیده شدن مصر به او، و اخذ رشوه کمى براى دست برداشتن از دین .»[1]


پی نوشت:
شریف الرضی، محمد بن حسین، نهج البلاغة، ترجمه، انصاریان، ص 168، خ 83، پیام آزادى، تهران، چاپ دوم، 1386ش.

=================

سخنان بزرگان


امروز روزى اسـت كـه مـا اعـتـقـادمـان ايـن اسـت كه بايد مسلمين با هم متحد بشوند و تو دهنى بزنند به آمـريـكـا و بـدانـنـد كه مى توانند، توانائى اين امر را دارند، هم قدرت پرسنلى و افراد دارنـد، و هـم مـلت بـاهـاشان موافق است

ج16. 61/6/14. بـيـانـات امام خمينى در جمع اعضاى هياءت هاى بازسازى نيروى انسانى وزارتخانه ها ومــؤ سـسات دولتى و شركتهاى وابسته و خانواده هاى شهداى پاسداران كميته هاى انقلاباسلامى خوزستان

==============

سخنان بزرگان

ذکر مطلوب که به آن امر شده، عبارت است از اینکه انسان ساعت به ساعت و دقیقه به دقیقه به یاد پروردگار باشد و اگر احیانا غفلت و نسیانی دست داد، مجددا مبادرت به ذکر نموده و نگذارد که غفلت در دلش مستقر گردد.

علامه سید محمد حسین طباطبائی(حکمت زلال، ص112)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.