اضطراب در بی ایمانی است

قرآن

آيه شماره ٦٨  از سوره مبارکه اسراء
اضطراب در بی ایمانی است

أَفَأَمِنتُمۡ أَن يَخۡسِفَ بِكُمۡ جَانِبَ ٱلۡبَرِّ أَوۡ يُرۡسِلَ عَلَيۡكُمۡ حَاصِبٗا ثُمَّ لَا تَجِدُواْ لَكُمۡ وَكِيلًا
 پس آیا ایمن شده‏ اید از این‏ كه شما را در ناحیه‏ ى خشكى (به قهر خود) فرو برد، یا باران ریگ بر شما بباراند، سپس نگهبانى براى خود نیابید؟
 1- احساس امنیّت از عقوبت، زمینه‏ ساز غفلت و تجاوز است. «أفامنتم»
2- انسان در هر لحظه و هر جا كه باشد، در دست قدرت خداست و خشكى و دریا براى قهر خدا فرق نمى‏كند. «یخسف بكم جانب البَرّ»
3- در برابر قهر خدا، هیچ قدرت وتكیه‏گاهى نیست. «ثمّ لاتجدوا لكم وكیلاً»

===================

چه سالها که گذشت و بهار منتظر است
بهار زخمی پشت حصار منتظر است
چه سروها که به دست تبر شهید شدند
شقایق دل ما ، داغدار منتظر است

شاعر: محمد رضا سلیمی

=================

معصوم شناسی

صلابت در اسارت

اسرای کربلا وارد مجلس یزید شدند. یکی از شامیان از یزید خواست تا دختر امام حسین علیه السلام را به عنوان کنیز به او بدهد، فاطمه ، متوسل به حضرت زینب (س) شد، حضرت زینب به مرد شامی گفت: نه تو و نه یزید، چنین حقی ندارید. یزید گفت: من این حق را دارم! زینب فرمود: چنین حقی نداری مگر اینکه دین دیگری اختیار کنی! یزید خشمگین شد و فریاد کشید: پدر و برادرت از دین اسلام خارج شدند ولی ما مسلمانیم! زینب پاسخ داد: شما به دین جد و پدر من هدایت شدید.
یزید گفت: دروغ می گویی ای دشمن خدا، زینب پاسخ داد: تو سلطانی و از روی ستم دشنام می دهی و زور می گویی.
یزید در مقابل صلابت حضرت زینب تسلیم شد و سکوت کرد.

بلاذری، انساب الاشراف ، جلد ۳ ، صفحه ۲۱۷
ابن اعثم، الفتوح ، جلد ۵ ، صفحه ۲۴۳

==============

حدیث

  عالم و متعلم

امام هادی علیه السلام

 إنَّ العالِمَ والمُتَعَلِّمَ فِي الْأَجْرِ سَوَاء
 دانشمند و دانشجو در اجر برابرند(بحارالانوار،ج2،ص17)

==============

احکام

اگر بيمار خانمى که جانش در خطر است به تنها پزشک يک روستاى دورافتاده که مرد است، مراجعه کند آيا اين پزشک مجاز است هرگونه معاينه ضرورى را در مورد بيمار انجام دهد؟
ج)‏ چنانچه مورد ضرورت باشد اشکال ندارد.

================

شهدا

پرحوصله باشید و در برآوردن حاجات و نیازهای زیردستان بکوشید . در قلب خود ، مهربانی و لطف به مردم را بیدار کنید . طوری رفتار نکنید که از شما کراهت داشته باشند.
شهيد علي تجلايي

هر چه به عنوان هدیه ی عروسی به مان دادند، جمع کردیم کنار هم، بهم گفت مت که اینا رو لازم نداریم. حاضری یه کار خیر باهاش بکنی؟ گفتم مثلا چی؟ گفت کمک کنیم به جبهه. گفتم قبول! بردمشان در مغازه ی لوازم منزل فروشی. همه شان را دادم، ده – پانزده تا کلمن گرفتم.  سردار شهید مهندس مهدی باکری
منبع : وبلاگ 100 خاطره از شهدا به نقل از کتاب باکری، انتشارات روایت فتح
منبع کلام شهدا:رجا نيوز

=============

مشاوره

بکارگیری اصول روان شناسی در خطابه توسط زینب کبری

لازم به ذکر است گرچه اصول روان شناسی در تبلیغ به صورت کلاسیک از ابتکارات علوم معاصر است ولی در تبلیغات اصیل آسمانی نیز مورد توجه قرار گرفته است و سیره رهبران و ائمه اطهار علیهم السلام نشان می دهد که آنان در تبلیغ به اصول روان شناسی فردی و اجتماعی توجه کامل داشته اند.
حضرت زینب (س) نیز، در امر رساندن پیام امام حسین علیه السلام به جهانیان از این اصول از جمله تحقیر دشمنان، تکریم دوستان، تحریک عواطف و مخاطب شناسی استفاده نموده است.
وقتی که با کوفیان سخن می گوید، در آغاز خطبه بر اصالت خاندان خودش تاکید می ورزد و از پیامبر صلی الله علیه و آله تعبیر به پدر می کند تا عواطف و احساسات مردم را در اختیار بگیرد و آنان خود بخود آماده قیام و شورش شوند.
و در فراز اول خطابه خود به بزرگترین نقطه ضعف کوفیان یعنی سست عنصری و عهد شکنی اشاره می کند و آنان را از این راه تحقیر می کند.
و باز آن بانوی بزرگوار را می بینیم که در کاخ ابن زیاد، او را «پسر مرجانه » می خواند که برای عبیدالله توهین آمیزترین و رسوا کننده ترین القاب است که حاکی از نامشروع بودن وجود وی و بدنام بودن مادرش می باشد و آن چنان ضربه بر پیکر لرزان عبیدالله می زند که تصمیم به قتل زینب (س) می گیرد.
و در فرازی از خطبه آتشین خود در خطاب به یزید به معرفی یزید، پدر، جد و جده اش می پردازد و بر اصالت خاندان خود تاکید می ورزد و می فرماید:
«وکیف یرتجی مراقبة من لفظ فوه اکباد الاذکیاء ونبت لحمه من دماء الشهداء..» (1)
«و چگونه توقع و امید دلسوزی از آن کسی باشد که دهانش جگر پاکان را جوید و بیرون انداخت و گوشتش از خون شهیدان روئید. ..» و نیز از مقایسه بین دو خطبه ای که در کوفه و شام بیان فرمود به این نتیجه می رسیم که اصل مخاطب شناسی را کاملا رعایت کرده است، زیرا که در کوفه اکثر مخاطبین او عموم مردمند که در جهل و ناآگاهی به سرمی برند و به مقتضای حال، سخن را در خور فهم مخاطبین بیان می نماید. و آنان را از جنایتی که مرتکب شده اند و نیز از شخصیت شهیدان آگاه می سازد. ولی در شام در مجلس یزید، چون خواص حضور دارند و همه دارای آگاهی نسبت به امور هستند لحن خطاب فرق می کند و در نتیجه به رسوا کردن و مایوس نمودن یزیدیان می پردازد.
آنچه اشاره شد اجمالی از سیاست ها و شیوه های تبلیغی آن بزرگوار بود. شیوه های دیگری از قبیل شجاعت، شهامت، فصاحت و بلاغت و وقت شناسی از دیگر روش های تبلیغی آن بزرگوار بوده است.


پی نوشت:
1. بحار، ج 45، ص 133- 135 .
حوزه دات نت

==================

سخنان بزرگان

حفظ ثغور اسلام جزء فرايضى است كه هيچ فريضه اى بالاتر از آن نيست ، حفظ اسلام است

ج16. 61/6/9 بـــيـــانـات امـام خـمـيـنـى در ديـدار بـا رئيـس و نـمـايـنـدگـان مـجلس شوراى اسلامى ، فرماندهانسپاه پاسداران ، علماى پاوه و اورامانات ، گروهى از سفرا و كارداران و اعضاى اتحاديه انجمن هاى اسلامى دانشجويان ايرانى در هند

============

سخنان بزرگان


دو راه است که در زندگی پیموده می شود. یا راهی ست که حق در آن پیروی می شود و یا راهی ست که هوا در آن متابعت می گردد و به عبارت دیگر یا راه ذکر خداست و یا راه فراموشی خدا.

علامه سید محمد حسین طباطبائی(حکمت زلال، ص109)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.