? #مباهله ؛ فضیلت #اهل_بیت در #قرآن است / ۲

? #مباهله ؛ فضیلت #اهل_بیت در #قرآن است / ۲

✅ تنها مشکل اهالی نجران این بود که #اسلام، الوهیت حضرت عیسی و مخلوق بودن و بندگی ایشان را نفی کرده است. آنها گفتند: حاضریم درباره اثبات حقانیت ادعای خود با تو مباهله کنیم، یعنی از خدا بخواهیم که هرکدام از ما #حق را انکار می‌کند مورد عقوبت و #عذاب الهی قرار بگیرد.

✅ دستور خداوند مبنی بر پذیرش مباهله نازل شد و پیامبر فورا اعلام آمادگی کردند.
“هرگاه بعد از علمی که (درباره مسیح) به تو رسیده، (باز) کسانی با تو به ستیز برخیزند، به آنها بگو: بیایید ما فرزندان خود را دعوت کنیم، شما هم فرزندان خود را؛ ما زنان خویش را دعوت نماییم، شما هم زنان خود را؛ ما نفوس را خود دعوت کنیم، شما هم از نفوس خود؛ آنگاه مباهله کنیم؛ و لعنت خدا را بر دروغگویان قرار دهیم” [آل‌عمران/۶۱]

✅ نجرانیان از این پاسخ فوری ترسیدند و مهلت خواستند تا مشورت کنند. قرار شد در مباهله حاضر شوند. اگر پیامبر با اصحاب و لشکر خود آمد، می‌خواهد عظمت ظاهری خود را به رخ ما بکشد لذا او باطل است، اما اگر با اهل بیت خود آمد باید از او ترسید و از مباهله پرهیز کرد زیرا به حقانیت خود اطمینان دارد.

✅ صبح فردایش، پیامبر اکرم همراه با امیرالمؤمنین، حضرت زهرا، امام حسن و امام حسین علیهم السلام آمدند و در جایگاه مباهله قرار گرفتند. وقتی مسیحیان نجران، همراهان پیامبر را شناختند #یقین کردند که اگر مباهله کنند عذاب الهی نازل خواهد شد.

✅ آنها تصمیم گرفتند مباهله نکنند. گفتند: اگر خیر دنیا و آخرت را می‌خواهیم، مسلمان شویم و اگر زندگی #دنیا را می‌خواهیم، صلح کنیم اما مباهله نکنیم.

? براساس متن آیه و آنچه که در مباهله روی داد؛ نفس پیامبر، #امیرالمؤمنین است. چنین کسی شایسته است که #ولی و #وصی و #امام امت پیامبر باشد.
________________
حجهالاسلام والمسلمین #علوی_تهرانی
@Fares_ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.