✨ فرهنگ روزه داری

✨ فرهنگ روزه داری

? این فرهنگ باید در جامعه ما جا بیفتد که روزه فقط پرهیز از خوردن و آشامیدن نیست. این که من روزه گرفتم و آب و غذا نخوردم، کمترین کاری است که در برابر فرمان خدا انجام می‌دهم. روزه ای که فقط پرهیز از خوردن و آشامیدن باشد، بسیار عوامانه است. چشم و گوش انسان هم باید روزه باشد. همه وجود انسان باید خدایی و با تقوا و روزه گیر باشد.

? امام صادق علیه السلام فرمودند :

إِنَّ الصِّيَامَ لَيْسَ مِنَ الطَّعَامِ وَ الشَّرَابِ وَحْدَهُ ؛
روزه گرفتن، تنها به خویشتن داری از خوردن و نوشيدن نيست،

? آن گاه فرمودند : مریم مادر عیسی علیه السلام گفت :
إِنِّي نَذَرْتُ لِلرَّحْمنِ صَوْماً (سوره بقره ، آیه ۱۸۷)؛ من نذر کرده ام که برای خدای رحمان روزه باشم.

? أيْ صَمْتاً فَإِذَا صُمْتُمْ فَاحْفَظُوا أَلْسِنَتَكُمْ وَ غُضُّوا أَبْصَارَكُمْ وَ لَا تَنَازَعُوا وَ لَا تَحَاسَدُوا ؛
یعنی جز به ستایش خدای رحمان، دهان خود را باز نکنم. بنابراین اگر روزه گرفتید، زبان خود را حفظ کنید و چشم خود را فرو بخوابانید ، نزاع نکنید و حسد نورزید.

? سپس فرمودند : رسول خدا شنیدند که یکی از بانوانشان با دهان روزه خادم خود را دشنام می‌دهند. فرمودند تا برایش خوراکی حاضر کنند و بعد به آن خانم گفتند : میل کن.
خانم گفت : من روزه دارم. رسول خدا به او فرمودند :
كَيْفَ تَكُونِينَ صَائِمَةً وَ قَدْ سَبَبْتِ جَارِيَتَكِ إِنَّ الصَّوْمَ لَيْسَ مِنَ الطَّعَامِ وَ الشَّرَابِ ؛
چگونه روزه ای که خادم خود را دشنام می‌دهی ؟ روزه گرفتن فقط به دهان بستن از خوراک و آب نیست.

? امام صادق علیه السلام فرمودند :
إِذَا صُمْتَ فَلْيَصُمْ سَمْعُكَ وَ بَصَرُكَ مِنَ الْحَرَامِ وَ الْقَبِيحِ وَ دَعِ الْمِرَاءَ وَ أَذَى الْخَادِمِ وَ لْيَكُنْ عَلَيْكَ وَقَارُ الصِّيَامِ وَ لَا تَجْعَلْ يَوْمَ صَوْمِكَ يَوْمَ فِطْرِكَ ؛ (الکافی ، ج۴ ، ص۸۷ )
هرگاه روزه گرفتی و دهان خود را از نوشیدنی و خوردنی بستی، باید گوش و چشم تو نیز از حرام و ناشایسته بسته شود. بحث و جدل مکن، خادمت را با نیش زبان آزار مده، آرامش و وقاری که ویژه روزه داری است، از دست مده. مبادا روز روزه ات مانند روزهای دیگر باشد.

? چه بسیار کم اند روزه داران و چه بسیار زیادند افرادی که گرسنگی و تشنگی می‌کشند و جز گرسنگی و تشنگی بهره ای از روزه ی خود ندارند. آدم گرسنگی و تشنگی بکشد و هیچ بهره ای هم نبرد !

? کتاب آرامش زندگی در پرتو تقوا ، ص ۳۸-۳۶
? نویسنده : #حجت_الاسلام_فرحزاد

➡ @samtekhoda3

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.