? دستورالعمل امام علی (ع) برای برخورد با یک مسئول مفسد اقتصادی

? #تاریخ_بصیرت_افزای_معصومین

? دستورالعمل امام علی (ع) برای برخورد با یک مسئول مفسد اقتصادی

? در دوران حکومت امام علی (ع) به آن حضرت خبر رسید که «ابن‌هَرْمه» مأمور حکومتی ناظر بر بازار اهواز، مرتکب خیانتی شده است. امام (ع) پس از اطلاع، به رِفاعه، فرماندار خود در اهواز چنین نوشتند:

♦️ هنگامی که نامه مرا خواندی، ابن‌هرمه را از نظارت بازار برکنار دار و او را به مردم معرفی کن و به زندان بیفکن و آبرویش را بریز و به همه بخش‌های تابع اهواز بنویس که من (علی) چنین عقوبتی را برای او معین کرده ام.

♦️ مبادا در مجازات او غفلت یا کوتاهی کنی که نزد خدا خوار می‌شوی و من به زشت‌ترین صورتِ ممکن تو را از کار برکنار می‌کنم و خدا آن روز را نیاورد.

♦️ چون روز جمعه رسید، او را از زندان درآور و ۳۵ تازیانه به او بزن و او را در بازار بگردان. و هرکس گواهی آورد که ابن‌هرمه از او چیزی گرفته است، او را با گواه قسم بده و مبلغ را از مال ابن‌هرمه بردار و به صاحب آن بپرداز و دوباره او را خوار و سرافکنده و بی‌آبرو به زندان بازگردان و پاهایش را در بند بگذار و تنها برای نماز باز کن و فقط اگر کسی برایش خوراک یا نوشیدنی یا پوشاک یا زیراندازی آورد، به او برسان. مگذار ملاقاتی‌ای داشته باشد که راه پاسخگویی به محاکمه را به او یاد دهد و به آزاد شدن از زندان امیدوارش سازد. و اگر دانستی که کسی چیزی (عذری) به او آموخته است که به مسلمانی زیانی می‌رساند، او را نیز تازیانه بزن و زندانی کن تا توبه کند.

♦️ شب‌ها زندانیان را به فضای باز بیاور تا تفریح کنند؛ جز ابن‌هرمه. مگر بترسی که بمیرد؛ در این صورت او را نیز به حیاط زندان بیاور. اگر دیدی هنوز طاقت تازیانه خوردن دارد، پس از ۳۰ روز، ۳۵ تازیانه دیگر علاوه‌بر ۳۵ تازیانه نخستین به او بزن. و برای من بنویس که درباره بازار (و نظارت بر آن) چه کردی و پس از این خائن، چه کسی را برگزیدی. درضمن حقوق ابن‌هرمه خائن را نیز قطع کن.

? دعائم الاسلام، ج2، صص532-533

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.