?ارتباط مستمر مسلمانان با كعبه

?ارتباط مستمر مسلمانان با كعبه

?خداي سبحان #كعبه معظمه و #مسجد_الحرام و حرم آن را به اين منظور اختصاص داد، تا همه مسلمانان جهان در همه سالها و ماهها و هفتهها و روزها و ساعتها و دقيقهها و… به مناسبتهاي مختلف در همه شئون زندگي خود با كعبه معظمه ارتباط برقرار كرده و به عنوان لزوم استقبال و يا رجحان روكردن به آن، در نمازها و نيازها و همچنين در ذَبْح و نحر حيوانها و نيز در تجهيز كارهاي بيمارِ مشرف به مرگ و همچنين بعد از مردن وي با آن رابطه برقرار كنند. از اينرو درباره عظمت و قداست كعبه و پيوند ناگسستني با آن در مرگ و زندگي چنين ميگوييم: «والكعبة قبلتي… »[2].

?به جهت كروي بودن زمين و اختلاف جهت #قبله بلاد و شهرها، در هر لحظه، فردي از سويي به سمت كعبه در حالت #نماز و #نيايش است به طوري كه اين پيوندْ لحظهاي قطع نميشود. از آنجا كه وقت نمازها و دعاها و… براي مردم كره زمين، يكي نيست، همان طور كه فرشتگان دائماً با عرش الهي در ارتباطند، مسلمانان سراسر جهان در هر لحظه و در هر مكان با كعبه كه به محاذات عرش بنا نهاده شد، در ارتباطند.

?اگرچه به هر سمت بنگريم وجه خدا را ميتوانيم مشاهده كنيم؛ زيرا: (لله المشرق والمغرب فأينما تولّوا فثمّ وجهالله)[3]، ليكن با اين حال دستور الهي اين است كه هر جا هستيد در هنگام عبادتِ رسمي، به سمت مسجدالحرام رو كنيد: (فولّ وجهك شطر المسجدالحرام وحيث ما كنتم فولّوا وجوهكم شطره)[4].

?مأخذ: صهباي حج، ص 199.

#صهبای_حج
#آیت_الله_جوادی_آملی

? Nashresra.ir
? @nashresrair
◀️ ارتباط با ما:
@nashresra_ad

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.