فلسفه گریه برای کربلا، نشان‌دهنده حقیقت و لطیف‌کننده احساسات است

فلسفه گریه برای کربلا، نشان‌دهنده حقیقت و لطیف‌کننده احساسات است

▫️ هركه انسان است، بر خاطره کربلا ميگريد؛ چون خاطره، خاطره‌ى بزرگداشت انسانیّت و فضيلت است؛ و هركه فضيلت‌دوست‌تر است، بيشتر در اين واقعه و حادثه‌ى عظيم تاريخى متأثر ميشود. نميخواهم بگويم كه آن‌قدر گريه كنيم كه غش كنيم امّا نفهميم چرا گريه ميكنيم؛ نه، این كه بی‌ارزش است.

◾️ گريه‌اى كه با توجّه و با فهم واقعه باشد، گريه‌اى كه با فقه حقيقت همراه باشد، نشان انسانیّت و فضيلت است؛ و گريه عاملى بود كه در روزگار ائمّه‌ى ما (عليهم‌السّلام) از آن به سود اسلام و به سود حقيقت استفاده ميشد. کاری ندارم به این‌که امروز این مسئله تحريف شده باشد.

▫️ اصل فلسفه‌ى گريه در اسلام و در شیعه یعنی براى حادثه‌ى كربلا اين است؛ گریه برانگيزاننده و تحريک‌كننده است؛ حقايق را نشاندهنده است، احساسات را لطيف‌کننده و رقيق‌كننده است و خلاصه، انسان انقلابى را حسّاستر کننده است.

◾️ حالا يک آدم پرخورده‌ى نفهمى هم اشک بریزد؛ آن اشک که اصلاً براى امام حسين (عليه‌السّلام) نيست؛ براى خاطر قرض‌هاى عقب‌افتاده و اجاره‌ى خانه و گرسنگى و اينها است؛ آن را كار ندارم. من گريه‌ى اهل معرفت را ميگويم و خودم طرف‌دار اين گريه‌ام. خدا رحمت كند گريه‌كنندگان اهل معرفت را.

? کتاب #همرزمان_حسین(علیه‌السلام)؛ ص۲۹۱-۲۹۲ | سخنرانی‌های آیت‌الله خامنه‌ای در محرم الحرام ۱۳۵۱ در هیات انصارالحسین تهران

? در ایام محرم، هر شب بخشی از کتاب همرزمان حسین (علیه‌السلام)، در این حساب منتشر خواهد شد

? @Khamenei_ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.