✅ آیا می‌شود از راه #حلال، ثروت به دست آورد؟

? مجموعه مباحث #روزی_حلال
جلسه ۴: تلاش برای #کسب_روزی

✅ آیا می‌شود از راه #حلال، ثروت به دست آورد؟
? قارون با حضرت موسی خویشاوندی داشت و از درون گروه حضرت موسی(ع)، اخبار را به فرعون می‌رساند و به بنی اسرائیل #ستم می‌کرد.

? سوره قصص آیه ۷۶ می‌فرماید: “قارون از قوم موسی بود، اما بر آنان ستم کرد؛ ما آنقدر از گنجها به او داده بودیم که حمل کلیدهای آن برای یک گروه زورمند مشکل بود! (به خاطر آورید) هنگامی را که قومش به او گفتند: این همه شادی مغرورانه مکن، که خداوند شادی‌کنندگان مغرور را دوست نمی‌دارد!”
? خداوند می‌فرماید: ما به او گنج دادیم. خداوند که به کسی پول #حرام نمی‌دهد.

? شخصی به حضرت امیر(ع) گفت: به من پولی بده. فرمودند: پول را بی‌سبب نمی‌دهم، مراقب اسب من باش. وقتی برگشتند آن شخص زین اسب حضرت را برده بود. حضرت به قنبر فرمودند برو و یک زین تهیه کن. قنبر به بازار رفت، دید زین اسب امام در مغازه‌ای است. پرسید این زین چند است؟ گفت: ۳ درهم. پرسید: چند خریده‌ای؟ گفت: ۲ درهم. آن زین را خرید و خدمت حضرت آورد. حضرت فرمودند: اینکه زین اسب خودمان است. چند خریدی؟ گفت ۳ درهم. حضرت فرمودند: چند فروخته بود؟ گفت: ۲ درهم. حضرت فرمودند: والله می‌خواستم همین ۲ درهم را به او بدهم. #صبوری نکرد و خواست همین را از راه حرام به دست بیاورد.

❇️ در ثروت، دستور داریم که تفاخر و تکاثر نداشته باشیم. نباید انباشت #ثروت داشت. انباشت ثروت، ظلم است؛ ولی به دست آوردن ثروت، ظلم نیست. امیرالمؤمنین(ع) بیش از همه ثروت داشتند؛ ولی انباشت ثروت نداشتند، بلکه #انفاق داشتند.

? اموال برای ما نیست، انسانها وکیل خدا هستند، نه صاحب مال. به همین دلیل دستور داریم که ثروت در چه مصارفی خرج شود.
از جمله مصارف ثروت :
1️⃣ توسعه بر #اهل و #عیال
2️⃣ ساختن #آخرت
3️⃣ دستگیری از #مردم
? اگر کسی اینطور زندگی کند، ذخیره و انباشت و تکاثری صورت نخواهد گرفت.

✳️ راه طبیعی رسیدن #روزی، همین تلاشی است که ما در هر زمینه‌ای انجام می‌دهیم و از ناحیه #کسب و #تجارت و #تدریس و کارمندی و کار آزاد و سازندگی و … به دست می‌آید. روزی غیر طبیعی، نظیر آن چیزی است که برای جناب مریم(س) اتفاق افتاد.

? سوره آل عمران آیه ۳۷ می‌فرماید: “هر زمان زکریا وارد محراب او می‌شد، غذای مخصوصی در آن جا می‌دید. از او پرسید: ای مریم! این را از کجا آورده‌ای؟! گفت: این از سوی خداست. خداوند به هر کس بخواهد، بی حساب روزی می‌دهد.”

? خداوند روزی غیر طبیعی را به همه نمی‌دهد. بلکه گاهی برای نشان دادن شأن و مقام شخص، گاهی برای اتمام #حجت و گاهی برای تقویت #اعتقاد دیگران است. وگرنه ائمه ما می‌فرمایند: “خداوند ابا دارد که جریان امور بدون سبب اتفاق بیفتد.”
? ممکن است گاهی اوقات ما سببش را نفهمیم و می‌گوییم شانسمان این را گفته است، در حالی که چیزی به نام #شانس وجود ندارد.

? وقتی که ما راجع به #رزق صحبت می‌کنیم منظورمان رزق طبیعی است، نه رزق غیر طبیعی.

? جایگاه #تلاش برای به دست آوردن رزق

? پیامبر(ص) فرموده‌اند: “خیرات، ده جزء دارد. برترین آنها تجارت است.”

? رسول اکرم(ص) می‌فرمایند: “برای خود و عائله‌ات روزی حلال به دست بیاور که این تلاش تو برای به دست آوردن روزی، #جهاد در راه خدا است.”

? راوی می‌گوید: “شرفیاب محضر امام صادق(ع) شدم. حضرت پرسیدند: عمر ابن مسلم چه می‌کند؟ عرض کردم: خوب است؛ ولی #کار و کاسبی را رها کرده است. حضرت سه مرتبه فرمودند: ترک کردن تجارت، کار #شیطان است. آن گاه امام به این آیه استشهاد کردند: “مردانی هستند که پرداختن به امر معاش، آنها را از یاد خدا باز نمی‌دارد.{نور/۳۷}”

? به حضرت رسول(ص) گفتند: شخصی هست که روزها #روزه است و شبها تا صبح سر سجاده است و #عبادت می‌کند و #ذکر می‌گوید. حضرت فرمودند: زندگی او را چه کسی اداره می‌کند؟ اینها با افتخار گفتند: ما زندگی او را اداره می‌کنم. حضرت فرمودند: از چشمم افتاد. هیچ وجاهتی نزد من ندارد. خداوند این را نمی‌پسندد.

? شخصی خدمت حضرت رسول(ص) رسید و گفت: من #سرمایه ندارم تا کار کنم. هیچ سرمایه‌ای ندارم. حضرت فرمودند: “کار کن، بار به سر بگیر ولی خودت را از مردم مستغنی کن.”

? امام کاظم(ع) می‌فرمایند: “جدم رسول خدا، پدرم امیرالمؤمنین و همه اجدادم با دستشان کار می‌کردند. کار کردن برای به دست آوردن روزی، عمل انبیاء و مرسلین است.”

_____________
حجةالاسلام والمسلمین #علوی_تهرانی
گزیده جلسه ۴، به فایل صوتی این جلسه در سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.