? امیرالمؤمنین(ع) توصیه کرده‌اند: “از خدا بترسید

? مجموعه مباحث #روزی_حلال
جلسه ۵: تلاش برای #کسب_روزی / قسمت دوم

✅ در برخی از روایات، #تلاش برای به دست آوردن #رزق و #روزی، بهترین و برترینِ خوبی‌ها است.
? گاهی تلاش برای به دست آوردن روزی را مساوی با #جهاد معرفی کرده‌اند.

? امیرالمؤمنین(ع) توصیه کرده‌اند: “از خدا بترسید چه در خفا و چه در علن و اینکه برای رزق و روزی‌تان تلاش کنید، چه پولدار بودید و چه فقیر.”

? حدیثی از امام صادق(ع) است که بسیار عجیب است. شهاب ابن عبد ربّه می‌گوید:
“حضرت به من فرمودند: اگر گمان کردی که فردا، روز #ظهور است یا به طریقی #علم پیدا کردی که فردا روز ظهور است، چنین چیزی تو را از دست به آوردن روزی باز ندارد.”

? امام می‌فرمایند: اگر به تو خبر دادند که فردا زمان ظهور است نگو از فردا اوضاع عوض می‌شود و ما #کار را تعطیل می‌کنیم. در کشور ما از اوایل اسفند می‌توانید این را حس کنید. مردم می‌گویند سال در حال تمام شدن است. این تعطیلات در مقابل ظهور امام که اهمیتی ندارد ولی امام صادق(ع) در باب ظهور اینطور فرمودند که بیانگر اهمیت تلاش برای رزق و روزی است.

? سوره بقره آیه ۲۰۱ می‌فرماید: “خدایا! در #دنیا و #آخرت به ما #حسنه اعطاء کن و ما را از #عذاب جهنم نگه دار.”
? حضرت صادق(ع) مصادیق حسنه آخرتی و مصادیق حسنه دنیایی را تبیین کرده‌اند: “خشنودی خدا و #بهشت، حسنه آخرت است و گشایش رزق و به دنبال روزی بودن و #اخلاق_خوب، حسنات دنیوی است.”

? پیامبر(ص) فرموده‌اند: “هر کسی با دست رنج خودش لقمه‌ای به دست بیاورد خداوند در #قیامت با نظر #رحمت به او نگاه می‌کند و هرگز او را عذاب نمی‌کند.”
? این، اهمیت #تولید است.

? در حدیث دیگری نیز فرموده‌اند: “کسی که با دسترنج خودش روزی حلال به دست بیاورد تمام درهای بهشت را به روی او باز می‌کنند و به او می‌گویند از هر دری خواستی وارد شو.”

?و نیز فرموده‌اند: “اگر کسی به دسترنج خودش روزی به دست بیاورد مانند برق جهنده از #صراط رد می‌شود.”

? همچنین فرمودند: “محبوبترین لقمه نزد خداوند، لقمه‌ای است که با دسترنج به دست می‌آید و کسی که با خستگی ناشی از کار روزانه به خواب برود #غفران خدا شامل حالش می‌شود.”

? یکی از راه‌کارهایی که #اثر_گناه را از بین می‌برد این است که انسانی بیاید در اثر خستگی از کار شبانه‌روز که برای رزق و روزی انجام داده است خوابش ببرد.

?سوره روم آیه ۲۳ می‌فرماید: “و از نشانه‌های خداوند، خواب شما در شب و روز و تلاش کردن برای به دست آوردن روزی از فضل خدا است. در این مسأله، نشانه‌هایی هست برای کسانی که می‌خواهند بفهمند.”

? جناب موسی(ع) به خداوند عرض کرد: “مبغوض‌ترین بنده نزد تو کیست؟ خداوند فرمود: کسی که در شب، #شب_زنده_داری ندارد و در روز بیکار است.”

? حضرت امیر(ع) می‌فرمایند: “اگر چه کار کردن، رنج و خستگی دارد اما بیکاری، منشأ #فساد و تباهی است.”

? و نیز می‌فرمایند: “از تنبلی بر حذر باشید. کسی که تنبل باشد #حق و حقوق الهی را ادا نمی‌کند.”

? سوره توبه آیه ۵۴ می‌فرماید: “هیچ چیز مانع قبول انفاق‌های آنها نشد، جز اینکه آنها به خدا و پیامبرش کافر شدند، و #نماز بجا نمی‌آورند جز با کسالت، و #انفاق نمی‌کنند مگر با کراهت!”

? تنبلی باعث می‌شود خداوند انفاق را هم نپذیرد؛ انفاقی که به خاطر خدا بوده است.

_____________
حجةالاسلام والمسلمین #علوی_تهرانی
گزیده جلسه ۵، به فایل صوتی این جلسه در سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.