? نکته تربیتی از سید مقاومت

⭕️ #تاریخ_بصیرت_افزای_انبیا

? نکته تربیتی از سید مقاومت

✅ بحث تربیت فرزند و توجه به جایگاه فرزندان در کنار دلسوزی‌های پدرانه و عاطفی مسئله بسیار مهمی است که قرآن کریم در سوره هود در نهایت ظرافت و نکته‌سنجی بدان اشاره فرموده است. جایی که از زبان نوح(ع) به‌هنگام نزدیک شدن لحظات توان‌فرسای هلاکت فرزندش، بی‌خبر از رویکرد وی و با توجه به ظاهر با ایمانش، به خدا عرض کرد: «…رَبِّ إِنَّ ابْنِي مِنْ أَهْلِي وَإِنَّ وَعْدَكَ الْحَقُّ وَأَنْتَ أَحْكَمُ الْحَاكِمِينَ». لکن خدای متعال در پاسخش فرمود: «يَا نُوحُ إِنَّهُ لَيْسَ مِنْ أَهْلِكَ ۖ إِنَّهُ عَمَلٌ غَيْرُ صَالِحٍ ۖ فَلَا تَسْأَلْنِ مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ ۖ إِنِّي أَعِظُكَ أَنْ تَكُونَ مِنَ الْجَاهِلِينَ». یعنی هرچند نوح(ع) از باطن پسرش خبر نداشت و او را مؤمن می‌دانست، اما درعین‌حال با چنین جواب کوبنده‌ای مواجهه شد که نه‌خیر، او از اهل تو نبوده و نباید در ردیف اهل ایمان که قرار بود نجات پیدا کنند، قرار گیرد.
این درس بزرگ قرآنی مثل سایر آموزه‌های آن برای عده‌ای از اهل علم، فصل‌الخطاب شد و وقتی با کمترین انحراف از سوی نزدیک‌ترین افرادشان مواجه شدند، سخت‌ترین برخورد را انجام داده و به هیچ وجه کوتاه نیامدند. نمونه‌های این افراد در انقلاب اسلامی ما و قبل و بعد از آن کم نبود که حتما هرکسی چند مورد از این شخصیت‌ها را در گوشه ذهن خود دارد. اما متأسفانه برخی نتوانستند در مقام عمل خود را با این واقعیت تطبیق دهند و با انواع و اقسام توجیهات نسبت به خطا و انحراف فرزندان خود بی‌توجهی کردند. در همین سال‌های اخیر شاهد چند نمونه از این علما در جایگاه‌ها و کسوت‌های مختلف بودیم که جز بر تأسف‌مان نیفزودند.
و اما آنچه در روزهای اخیر شاهد آن بودیم و موضوع این نوشته است، تربیت صحیح در کنار استقامت در راه حق از سوی کسی است که حقا باید در موردش گفت: «اللَّهُ أَعْلَمُ حَيْثُ يَجْعَلُ رِسَالَتَهُ». سید مقاومت که در این روزها مورد تمجید و تحسین بزرگ‌ترین و شدیدترین دشمن خود از این بابت قرار گرفت، به‌جای اینکه فرزند خود را تافته جدابافته فرض کند، او را در سخت‌ترین روزهای جنگ به خط مقدم فرستاد و شهادت مظلومانه‌اش را به‌زیبایی به تماشا نشست!
این درس بزرگ این روزهای ماست که مطمئن باشیم کار برای خدا، نه‌تنها در آخرت، که در همین دنیا هم پاسخ داده خواهد شد؛ ولو به اعتراف بزرگ‌ترین دشمن شیعه در طول تاریخ، یعنی یهود عنود غاصب کودک‌کش!

? روح‌الله رهبری

@tarikhbasiratafza

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.