? #تبیین_و_تحلیل | ظرفیت‌های اقتصادی کشور؛ پیشران رونق تولید

? #تبیین_و_تحلیل | ظرفیت‌های اقتصادی کشور؛ پیشران رونق تولید

? یادداشتی از آقای محمد عندلیب کارشناس مسائل اقتصادی

?️ وجود راه آهن سراسری و زیرساخت های حمل و نقل جاده‌ای مناسب مانند بزرگراه‌ها و آزادراه‌های فراوان، دسترسی کشور به آب‌های آزاد بین‌المللی، اتصال بندرگاه‌های اصلی به شبکه ریلی و جاده‌ای برخوردار از امنیت بالا و مطلوب، سبب شده است که همواره ایران به عنوان یکی از اصلی‌ترین انتخاب‌های کشورهای گوناگون برای حمل و نقل و ترانزیت کالاها باشد. مطابق محاسبات، با افزایش حجم بار و تکمیل نقشه ریلی ترانزیتی کشور و اتصال ریلی چابهار به سرخس و خرمشهر به بصره و چند مسیر نسبتا کوتاه دیگر، کشور امکان کسب درآمدی ۲۶ میلیارد دلاری را داراست. این درآمد که بیشتر از نصف درآمد نفتی سالانه‌ی ایران است.

?️ چنانچه ایران با فعال نمودن دیپلماسی اقتصادی منطقه‌ای و استفاده از پیمان‌های پولی دوجانبه و بانکداری غیرمستقیم، بتواند سهم خود از تجارت منطقه‌ای را تنها ۵ درصد افزایش دهد، قادر خواهد بود تجارتی ۱۰۰ میلیارد دلاری با کشورهای همسایه خود شکل دهد که مطابق محاسبات کارشناسی در بدبینانه‌ترین حالت، همین امر زمینه ایجاد ۴ میلیون شغل در کشور را ایجاد می‌نماید. از طرفی شکل‌دهی بازاری به این وسعت، خود تقاضایی موثر برای شکل‌گیری و #رونق_تولید داخلی است.

?️ کشور ایران با قرار گرفتن بر روی یکی از کمربندهای اصلی کوه‌زایی جهان، دارای ۱۰۴ میلیارد تن ذخیره احتمالی انواع مواد معدنیست که ۷ درصد معادن جهان را تشکیل میدهد.

?️ مطالب فوق تنها بخشی از ظرفیت‌های کشور جهت رونق بخشی به تولید و رفع مشکلات معیشتی مردم است که توجه و فعال نمودن آنها میتواند پیشران اقتصاد کشور در شرایط فعلی باشد.

? ادامه یادداشت جدید را بخوانید?
http://farsi.khamenei.ir/others-note?id=42079

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.